Az európai kultúra válságban van (?) Ez tapasztalat? Vagy csak egy évszázadok óta divatos narratíva? Vagy talán az örök progresszívoknak van igazuk, hogy a történelem nem más, mint folytonos menetelés egy csodálatosabb jövő felé? Ha valaki belehelyezkedik Michel Houellebecq bármelyik regényének világába, akkor átélheti, szinte megérintheti ezt a válságot, az emberi kapcsolatok,a szexualitás,a tradícióvesztés,vagy a transzhumán jövő kívánatossá válásának válságát. Ez „csak” irodalom? „csak” válságtudat? Alexander Dugin A Negyedik Politikai Eszme című könyvében a haladás eszmélyét,narratíváját,pontosabban fogalmazva az abszolutizált fejlődést,haladást kritizálja,azt a monoton (egyirányú) folyamathoz hasonlítja. Mint Az írja, a monoton folyamat problémája a géptanban jelent meg „megregulázása” a gőzgép létrehozásának egyik kihívása volt,a természetben és egy normálisan működő társadalomban nincs jelen. A haladás gondolata a modernitás egyik szellemi alapja, amely átitatta a politika,az ideológia, a művészetek,a gazdaság szféráit a Nyugat,és a globalizációnak köszönhetően a Föld minden társadalmában,de ha Duginnak igaza van,akkor ezek a társadalmak már nem normálisak
Alexander Dugin 1962-ben született
orosz szociológus, filozófus. A kilencvenes években,1998-as szakításukig Eduárd
Limonovval a párt elnökével együtt működtette a Nemzeti Bolsevik Pártot. Aki
esetleg szeretne olvasni az orosz vörösbarna fiatalok világáról, annak
ajánlható Zahar Prilepin Mert Mi Jobbak Vagyunk című, magyarul is olvasható
regénye. Dugin az ezredforduló után az eurázsianizmus felé fordult, és elkezdte
kidolgozni a negyedik utas politikai elméletét. Egy időben tanácsadója volt az
Állami Duma akkori elnökének, valamint a Putyin féle Egységes Oroszország Párt
egyik vezető személyiségének is. A Negyedik Politikai Eszme című művét magyarul
2017-ben a Kvintesszencia kiadó adta ki.
A monoton (egyírányú) folyamat
koncepciójának elfogadása ugyanakkor kizárja a hanyatlás narratívájának
abszolutizálását is, mert ha az egyik irányú monoton folyamat elmeszülemény ,akkor
az azzal ellentétes irányú is az. A válság nemcsak ezen a haladás-hanyatlás
koordinátarendszeren való mozgásként írható le, ennél sokkal több mindent foglalhat
magába. Ha valaki beírja a legnépszerűbb keresőprogramba a válság szót, döntő
többségében gazdasági válsággal kapcsolatos találatokra fog lelni, a wikipédia
például így határozza meg:” A válság(krízis) a termelésnek,a forgalomnak és a fogyasztásnak
zavaraiból keletkező gazdasági baj,mely mindig értékek megsemmisítését vonja
maga után.” Ez a „gazdaságkor”, a neoliberális kapitalizmus nyelve. A magyar
nyelv értelmező szótára szerint a válság: ”Általában olyan nehéz,súlyos
helyzet,illetve(sors)döntő esemény,amely rosszra és jóra is fordulhat” továbbá”
Valakinek,vagy valamely közösségnek az életében,tevékenységében,olyan
nehéz,súlyos helyzet,illetve esemény,fordulat,amelyben,amellyel
hosszabb-rövidebb időre eldől a közösségnek vagy valamely életmegnyílvánulásának
sorsa. Ha felvesszük a krizeológia és/vagy a tradíció (tradícionalizmus)”alapállását”
akkor Európa, az európai kultúra jelene,és elmúlt néhány évszázados történelme
a válság története,nehéz,súlyos helyzet,amely felosztható egy modern és egy posztmodern
fázisra. A kultúrának nincs egységes jól meghatározható definíciója, egy
közösség érték és normarendszerét, a közösség tagjai által létrehozott szellemi, művészeti produktumokat jelenti, a
latin colo,colere „művelni”igéből származik, tehát aktív „természetű”. Európa
földrajzi és civilizációs fogalom is, sokáig egybeesett a Nyugat fogalmával, aztán
végbement Molnár Tamás könyvének címét felhasználva, „az atlanti kultúra kibontakozása”nevű
folyamat, és a Nyugat fogalma kitágult, majd a globalizációnak köszönhetően
szétterjedt a glóbuszon és megszületett a globális civilizáció, amely (még)
legelsősorban egy globális kultúrát jelent.
Kultúra és civilizáció
A kultúra és a civilizáció
kapcsolatának, egymáshoz való viszonyának számos elmélete van. Van ahol egymás
ellentétei,a 20.század második és harmadik évtizedének német
konzervatívjai,mint például Thomas Mann az első világháborút a
német,kontinentális kultúra,és az angolszász civilizáció harcaként határozták
meg. Van, ahol kiegészítik egymást, ahol a kultúra a „mag”,tehát a szellem,az
eszme,a civilizáció pedig a „héj”,mint például a technika vívmányai. S van
olyan is, például Oswald Spengler a Nyugat Alkonya című művében, amikor egymás
utáni fázisként tételeződnek. Spengler szerint a Nyugat valamikor a
modernitásba „érkezéssel”párhuzamosan, vagy inkább eredményeképpen átlépett a
civilizációvá válás szakaszába, ami azt jelenti nála, hogy ettől fogva már nem
tud érvényeset „mondani”se a filozófiában, se a művészetekben, se a vallás
által. Spengler civilizáció életciklus elmélete szerint a Nyugatra a lassú
alkony vár, az eljelentéktelenedés,az új „cézárok” felemelkedése,szürke
„monolit társadalmak”,melyekből kiveszett a magasrendűség. Egy ilyen
jelentőségét vesztett civilizációhoz nem tudnak integrálódni az elmúlt
évtizedekben Nyugatra érkezett Európán
kívüli bevándorló tömegek,ezért akik,vagy akiknek őseik muszlim kulturális
közegből érkeztek,s vannak spirituális „igényeik”visszatalálnak
gyökereikhez,vagy csatlakoznak a különféle iszlamista közegekhez. A nyugati
értelmiség sokáig azzal nyugtatgatta magát ,hogy ez csak
marginalizálódott,integrálódni képtelen,alacsony státuszú fiatalok
problémája,de ez megdőlt,az iszlamizmus igencsak hódít a magas státuszt
elért,középosztályhoz,felső középosztályhoz tartozó rétegegekben is,és az
iszlám nem csak a bevándorló hátterűeknek kínálja fel a „tradícióválasztás”
lehetőségét,hanem a Nyugathoz intézett kulturális,spirituális,és egyébként
demográfiai,és terror kihívást. A kultúra tehát „mag”,alap, közeg, amely utat
mutat,lehetőséget teremt az egyén számára az eudaimónia, a „jó élet”, az
értelmes élet megélésére,normarendszerével szabályozza az egyén és a közösség
viszonyát,valamint lehetőséget teremt,elsősorban a vallás által az
abszolutumhoz való „csatlakozásra”. A válság tünetei mindhárom területet
sújtják.
A posztmodern mint válság
Dugin írja A negyedik Politikai Eszme
című művének egyik fejezetében: a posztmodernitásban a történelmi
optimizmus,univerzalizmus és historicizmus bírálata szisztematikus jellegűvé
vált és létrehozta a nyugat-európai filozófia fogalmi apparátusának totális
felülvizsgálatához szükséges doktrinális kiindulópontokat. Ez a revízió önmagában ugyan nem vonta le a kellő
következtetéseket,de ami megtörtént (Lévi-Strauss,Barthes,Ricoeur,Foucalt,Deleuze,Derrida
és mások által) az már elég annak bizonyítására,hogy megengedhetetlen a
modernitás szótárának használata
előzetes és szigorú dekonstrukció nélkül”. A posztmodern tekinthető a modernitás
megtagadásának és a beteljesedésének is. Létezik a krizeológiai „hagyományon”
belül, egy a hanyatlás narratíváját a középpontba helyező vonal, áramlat amely
a reneszánszig vezeti vissza az alászállás kezdőpontját. Felállítottak egy
idővonalat, ahol a reneszánszt követi a reformáció, majd a forradalmak kora, a
modernizmus kiteljesedése, az antitradicionális ideológiák,a filozófiai és
hétköznapi materializmus,a tömegkultúra és tömegtársadalom, a „mennyiség
uralma”és az „idővonalon” a jelen a posztmodern dekonstrukció totálissá válása.
A posztmodern továbbviszi, és totálissá tágítja azt a modern „hagyományt”, hogy
minden konstrukció, a gender elmélet eljutott a biológiai nemek valóságának
tagadásáig, és az utolsó lépés az ember „megtagadása”,dekonstruálása lesz. A
reneszánsz helyezte a középpontba az embert, a posztmodern fog túllépni rajta, utat
nyitva egy transzhumán jövő felé. A modernitás az ideológiák kora volt, ahol
ezek az ideológiák jelentős részben átvették azt a funkciót, amit a premodern
korban a vallások játszottak. A modernitásért vívott ideológiai háborút a
liberalizmus nyerte meg, hogy aztán posztideológiává alakuljon át, mivel
totális győzelmet aratott nem szükséges, hogy továbbra is ideológiaként nyilvánuljon
meg. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ne létezne többé a liberalizmus, vagy
a többi ideológia, mint ahogy a vallás sem tűnt el a modernitásban, csak
átalakul a szerepük a posztmodern posztideológiai természetű.
Az USA-ban megszületett, majd nagyon
gyorsan „átcsapott” az óceán túlsó partjára Európába is a legújabb
neoprogresszív „hullám”, elsősorban a posztmodern identitáspolitikák
formájában. Ezen „hullámot” sokan azonosítják, tévesen a szélsőségig vitt
liberalizmussal, vagy a szélsőbaloldalisággal, ezek a jelenségek már nem
írhatók le ideológiaként. Az újprogresszió kultúraellenes, a cancel culture
inkvizítorai, akár a múltat is újraírva, vagy irodalmi műveket, bárkit
kiátkozhatnak a kultúrából aki, vagy amely mű nem kompatibilis a neoprogresszíóval.Mikor
tizenéves fiatalok Harry Potter köteteket égetnek, mert J.K Rowling a
valósághoz való ragaszkodásával „megsértette” a transzneműeket,akkor eszünkbe
juthatnak a hatvanas évek kínai kulturális forradalmának ifjú kultúra és
emberpusztító őrültjei. A posztmodern a kultúra válsága, mert leáll a
kánonképződés folyamata, míg a modernitásban volt átjárás a szubkultúrák és a
kultúra között, tehát a kultúra be tudta tölteni közösségteremtő funkcióját, addig
a posztmodern a „feltöredezett” kultúra, a párhuzamos szubkultúrák és a részben
ezekre épülő szélsőséges identitáspolitikák kora. A párhuzamos szubkultúrák
között vannak olyanok, amelyekhez akár milliós, vagy akár tízmilliós bevonódott
réteg tartozik,de egyrészt azért nevezzük párhuzamos szubkultúráknak őket,mert
nincs közöttük valódi viszonyulás, másrészt nem emelkednek fel a kultúra
szférájába. A kultúra „feltöredezésének” folyamatát jelentősen felgyorsították
a különböző, az elmúlt évtizedekben megjelent és elterjedt platformok, mint a
youtube, a spotify, a tik-tok. Az úgynevezett véleménybuborékok
hasonlatosságára elkezdtek „felfúvódni” a „kulturális buborékok” is, melyek nem
„folynak át”egymásba és nem emelkednek”fölfelé”, a kanonizált magaskultúra
szférája felé. A „kulturális buborékok” nemcsak a magaskultúrát, de a
tömegkultúrát is szétbomlasztják, az új platformok természetéből adódóan a
könyvkultúrát még kevésbé sújtják, de már ott is megjelent az „insta-költészet”
műfaja, közeledik a nyomtatott folyóiratok korának vége, az online irodalom
korszaka. Az instagramon közzétett vers elkerüli a kanonizálás potenciális
folyamatát. A modernitásban, a „mennyiség uralmának korában” (Guénon) született
meg a tömegkultúra, ami „mindenki kultúrája”, ami hordozott közös vonatkozási
pontokat, közös emóciók lehetőségét, tehát a tömegkultúra egy közös „tér” volt,
a posztmodern „buborékok” viszont szétfeszítik ezt a „teret”. A tömegkultúra üzleti funkciója mellett
ideológiai funkcióval is bírt, szétsugározta a tömegtársadalmakban az
egyenlőség,a haladás,a tolerancia tanait, hogy aztán minden és mindenki ezeket
„sugározza ki” magából, még a hétköznapi használati tárgyak is. A tudományok a
szociológia,pszichológia,a kulturális antropológia és a többi is a modernizmus
(ál)szellemi” alátámasztását” szolgálták,ez volt a valódi fuckciójuk,sokkal
inkább,mint a valóság leírása. A tömegkultúra a „mindennapi nominalizmus” elérte
azokat az eredményeket amiket,
potenciálisan képes volt,a dekonstruktivista hadjárat posztmodern szakaszába
lépett, a tömegkultúra is” feltöredezik”. A tömegkultúrát terjesztő tömegmédiát
pedig leváltják az új platformok, az egyirányú kommunikáció helyett az
irányítatlan kommunikáció válik általánossá, ez egy ideig magában hordozta a
médiaelit uralma alóli felszabadulás lehetőségét, ami meg is történt, azonban a
szerepét egyre inkább átveszik a platformszolgáltatók. Egy új tér a metaverzum
kapuit nyitogatják,a totális virtualizációét,a valóságon való túllépését.
Időről-időre teret nyernek különböző apokaliptikus elméletek , hol egy
kisbolygóhoz,hol egy, a technikai civilizáció összeomlásához kapcsolódva,azt
tételezve,de a valódi,tényleges fenyegetés maga a posztmodern,nem egy
visszabarbarizálódott,technikamentes világban kell megtanulni túlélni,hanem egy
fokozódóan szellemellenessé,kultúraellenessé váló világban.
Az
abszolútummal való kapcsolat válsága
A kultúra egyik legfontosabb feladata
lehetőséget teremteni az abszolutummal való találkozásra, ez a modernitás előtt
a vallás által valósult meg, a modernitásban pedig a vallások lehanyatlása, a
kiteljesedő szekularizáció miatt, a művészetek által, aztán mára már azok által
sem. A keresztény Európa csak egy naiv, nem valós narratíva, a kereszténység
már régen nem határoz meg semmit civilizációs szinten, egyéni, kisközösségi
szinteken igen, de ott nem beszélhetünk keresztény társadalmakról,ahol egy
csirkeembriónak több joga van az élethez,mint egy down szindrómás magzatnak. Dugin
különbséget tételez a modernitás és a posztmodern valláshoz való viszonyában, míg
a modernitás vallásellenes volt, ateista, materialista, tudományhívő, addig a
posztmodern már elfogadó, de azt hangsúlyozza, hogy nem a tradicionális vallási
formák felé, hanem a Spengler által a „második vallásosság” körébe utalt
irányzatok felé. A posztmodern társadalmakban óriási a térnyerése a különböző
álezoterikus babonáknak, mint a kineizológia,a természetgyógyászat,az
angyalhitek,a homeopátia,a családállítás és a többi valláspótléknak. René
Guénon a materializmust abroncshoz, kupolához hasonlította, amely elzárta az
embert az Égtől, az (ál)spirituális irányzatok pedig rést, kaput nyitnak ezen a
„burkolaton” csak éppen lefelé és nem fölfelé az abszolutum irányába. Guénon a
francia tradicionalista gondolkodó is elhagyta a keresztény hagyományt és az
iszlám hitre tért meg,Kairóba költözött és bekapcsolódott a szúfi hagyományba. Houellebecq
Behódolás című regényében hasonló utat ábrázol Franciaország, de valójában a
nyugati ember,és az egész civilizációnk vonatkozásában,minta spirituális válság
lehetséges kimenetelét,megoldását,de ez az európai hagyomány védői számára nem
lehet adekvát megoldás. René Guénon olyan művei,mint a Modern Világ
Válsága,vagy a Mennyiség Uralma És Az idők Jelei, és Houellebecq regényei
viszont „fegyverek” lehetnek a válság elleni háborúban.Az abszolutummal való
kapcsolat válsága szükségszerűen vezetett el az ember, az emberi kapcsolatok
válságához. Ennek egyik súlyos tünete az állatok antropomorfizálása, emberi
tulajdonságokkal való felruházása, családtagként, gyerekpótlékként kezelése, s
ez ma már társadalmi méreteket ölt. Houellebecq ezt úgy fogalmazta meg,hogy” a
kutya szeretgyár”, bármit, az emberi érzelmek teljes tárházát lehet bele
projektálni. Ma egy állatkínzás híre sokkal nagyobb felháborodást vált ki, mint
a különböző,nyilvánossá vált,fogyatékkal élők kárára,sérelmére elkövetett
bántalmazási esetek,vagy a Nyugat társadalmaiban általánosan elfogadott sok
tízmillió,százmillió áldozatot követelő magzatgyilkosságok gyakorlata. A tradicionális közösségeiből „kiszakadt”, fogyasztói
társadalomba „zuhant” individuum megérkezett a korlátlan lehetőségek földjére, azonban
ezzel nagyon sokan nem tudnak megbirkózni, a fogyasztói társadalmak a magány, a
terjedő mentális betegségek és a függőségek társadalmai is. Európát a
„demográfia tél” sújtja, alacsony születésszámok, abortusz, a család
intézményének válsága,a tömeges gyakorlattá vált válások,az ebből keletkező
patchwork család mintázat általánossá válása,a család fogalmának totális
relativízálása a „melegházasság” egyenrangúvá emelésével,nemzetei, látszólag
elvesztették életösztönüket.
Merre tovább?
„Megvártam a felolvasás végét, de
egyre inkább úgy éreztem, hiába nagyon szép a szöveg, az utolsó látogatáskor
egyedül szeretnék maradni. Valami nagyon mást testesített meg ez a szobor, mint
a hazához, az anyaföldhöz való ragaszkodást, a katona férfias bátorságának
dicséretét, vagy a gyermek vágyát egy anya után. Volt benne valami titokzatos, papi
és fejedelmi amit Péguy-nek nem adatott megértenie,és Huysmans-nak még annyira
sem. Másnap délelőtt, miután bepakoltam az autóba és kifizettem a szállodát
visszatértem a Notre Dame-kápolnába. Ezúttal üres volt. A Szűz ott várt rám a
félhomályban, békésen, hervadhatatlanul, vele volt az erő, vele volt a hatalom,
de éreztem, hogy fokozatosan elveszítem vele a kapcsolatot, egyre távolodik a
térben, és az évszázadokban, miközben én ott ülök a padban, magamba roskadva, összetöpörödve,
kiszikkadva. Fél óra múltán felálltam, végképp elhagyatva a Szentlélek által, romlott,
múlandó testemmé zsugorodva, és szomorúan leballagtam a lépcsőn a parkolóba”
Ez a jelenet Michel Houellebecq
Behódolás című regényéből való, a főhős számára itt tudatosul, hogy az az út
amely irodalomtörténeti kutatásának tárgya Huysmans előtt nyitva állt, az
számára már nem járható. Joris-Karl Huysmans a negyvenes évei közepén katolikus
hitre tért francia író volt, aki Zola köreitől, a naturalizmustól jutott el a
megtérésig. Houellebecq regénye szerint, ami a 19.század végi ember számára
járható út volt, az a 21.századi számára már nem az. Az európai kultúra
legnagyobb válsága a centrumában keletkezett vákuum,a tradicióvesztés, a saját
tradiciójához való kapcsolódás képtelensége, vagy legalábbis zavara. Jelenünk
analógiákat mutat a Római birodalom utolsó időszakával, a „demográfiai tél”, a
„nagy narratíva” összeomlása, és a „második vallásosság” körébe tartozó
jelenségek elszaporodása. Akkor egy új „nagy narratíva” a kereszténység
töltötte ki a spirituális vákuumot, a Behódolásban az iszlám tölti be ezt a
szerepet, elsősorban nem erőszakos hódítóként, a regény azért olyan „erős”, mert
a behódolás teljesen realisztikus folyamatát ábrázolja, mind az egyén, mind az egész
társadalom vonatkozásában, s sokkal inkább szól a nyugati ember spirituális,és
ebből fakadóan egzisztenciális válságáról,mint az iszlámmal való riogatásról .2015
január hetedikén két muszlim terrorista besétált a francia szennylap a Charlie
Hebdo szerkesztőségébe és meggyilkoltak tizenkét embert. Houellbecq regénye
ezen a napon jelent meg,a szennylap pedig a támadás előtti napon ,a címlapján
gúnyolódott a regényírón. A válság fogalmában benne van, hogy többféle
kimenetele lehet, az egyik tehát a behódolás egy új „nagy narratíva” az iszlám
előtt, egy másik az, hogy Európa visszatalál saját szellemi, kulturális
gyökereihez.A brazil ellenforradalmár Plinio Correa de Oliveira szerint erre
van lehetőség,akár még a középkornál is magasabbrendűbb korszak eljövetelére
is,vele szemben egy másik dél-amerikai ellenforradalmár Nicolas Gomez Davila
szerint viszont csak arra van esély,hogy „méltósággal hajótörést szenvedjünk”.
Ha Spenglernek, és az általa vallott civilizációs életciklus elméletnek van
igaza, akkor ez az út járhatatlan, ha viszont monoton (egyirányú) folyamatnak
tekintjük Spengler elméletét, akkor felvethető a hanyatlás utáni, felfelé ívelő
újjászületést hozható szakasz lehetősége, vagyis egy európai kulturális
reneszánszé, vagy inkább rekonkvisztáé. A harmadik lehetséges kimenetel a
posztmodern dekonstrukció totális végig vitele, túllépés az emberen, a
transzhumanizmus diadala. Ez a kultúra utáni világ lenne, a végig vitt
„feltöredezés”, a létezés alapjaiig elhatoló dekonstrukció, vagy a
transzhumanizmus legfőbb céljának a halál legyőzésének, kiiktatásának elérése
után. Ezen törekvésnek korunk társadalmai „megágyaztak” azzal, hogy a halált
eltüntették szem elől, kórházakba zárták. Vannak gondolkodók, például Vona Gábor Míg a
halál el nem áraszt című könyvében akik a kultúrát az egyén és a közösség
halálszorongásából vezetik le, tehát szerintük a kultúra nem más mint kísérlet
„nyomok hagyására”, értelem adásra. Bármit is gondoljunk erről az nyilvánvaló, hogy
a halál kiiktatása végérvényesen változtatná meg az ember, a kultúra vagy az
értelem jelentését.
Ez az írás kérdésekkel kezdődött, van
e válság? Végezetül nézzük meg mit mondott erről Hamvas Béla:” A teljes zavar
ami e kérdés körül van óvatosságra int. A zsivaj pedig amellyel a kérdést
tárgyalni szokták aggodalmat kelt. S így,mielőtt el lehetne kezdeni beszélni a
krízis valódi természetéről fel kell tenni a kérdést: lehet-e szó egyáltalán
krízisről? Az óvatosság és aggodalom nem fölösleges. A világ minden időben kedvezett
az olyan gondolatoknak amelyek rémületet keltenek. Az emberek, különösen a
tömegek szeretnek rettegni. A krízis-szellemiség ma sokban nagyon veszedelmesen
hasonlít a tömeghisztériához. Kitűnő alkalom: félni, arról beszélni, hogy a
társadalmak felbomlanak, elszegényednek, irtózatos háborúk fenyegetnek, népek
felfegyverkezve acsarkodnak egymásra, gonosz felbujtók egymásra uszítják az
osztályokat, közben egyházak és államok szervezete széthull, morál arcátlan
képmutatássá válik, és ahogy Coudencove mondja:” a kereszténység kiviteli cikk
lesz színes népek számára”. Az ilyesmi rendkívül nyugtalanító beszéd és
írástárgy de éppen ezért hálás ”A fehér faj halála”, ”Európa halálos órája”, ”
a kereszténység agóniája”, ”gazdasági összeomlás”, ”termelési válság”, ”lelki
elszegényedés”- nem pompás téma ez mindarra,hogy az ember alaposan
kiborzonghassa magát? De mi ebben a reális? Van e egyáltalán krízis? Nem örökké
meglevő valami ez? Mindig krízis van.”
„ A krízis irodalmának lehet az az
álláspontja, hogy krízis van. Az irodalom szemlélőjének feltétlenül arra az
álláspontra kell helyezkednie, hogy az írók esetleg tévednek, és mindvégig fenn
kell tartania azt a lehetőséget, hogy krízis tulajdonképpen nincs”.
Krízis? Vagy „csak” az örök változás?
Európa vagy meghódol az iszlám előtt? Vagy a totális dekonstrukció áldozata
lesz? Vagy, talán visszatalál saját
kulturális gyökereihez, és önazonosságtudatához? Néhány évtizeden belül
nyilvánvaló lesz.
Guelf