A modernizmus üres, nem a modernizmus van válságban, a modernizmus maga a válság.
A
modernizmus törés (a nyugati kultúra történetében) és egy egyre jobban
terjedő (globálisan) „fertőzés”, amely vagy elpusztítja a Nyugatot (és
akár az egész földi civilizációt) vagy sikerül belőle „kigyógyulni”.
Evola
szerint, míg a Tradíció kultúráira a transzcendens „vezéreltség”,
orientáltság (volt) a jellemző, a modernizmus kultúrái elvesztették ezt a
(helyes) orientációt.
A
modernizmus önmagába zárt, üres, virtuális, nominalista antikultúra.
Szellemi vezetői „intellektuális nomádok” (Spengler), ideái „alap”
nélküliek, virtuálisak, önmagukból táplálkozók és hazugok (haladás,
egyenlőség) központi bálványa az individuum.
A
vulgáregzisztencialista tömegember önmagára úgy tekint, mint a véges
földi létbe, ebbe a „falak nélküli börtönbe” zárt valódi, az anyagi
síkon túli célokkal nem rendelkező fehérjehalmazra.
A modern lélektan, amely nem hisz a lélek létezésében, nem több, mint az egyén személyiségének kutatója, bálványozója.
A
személyiség egy formálható „álarc”, az egyén valódi „arca” egy a
születés előtt már létező individualitás feletti princípium, de amelyet a
pszichológia tagad, létezését nem fogadja el.
Evola úgy írja le a modern, jóléti társadalmat, amely a Semmin alapszik, s amely elvesztett minden magasrendű célt.
Az
ateizmus általánossá válása erkölcsi összeomláshoz vezetett, ez volt a
feltétele a jóléti társadalom megszületésének, ugyanis nem a jóléti
társadalom „szüli” a materializmust, hanem a materializmus a jóléti
társadalmat. A materializmus, hasonlóan a katolikus tanításhoz, az ember
legfőbb céljának a boldogság elérését tekinti, azonban az „áthelyezi”
az anyagi világba, mint ahogy az egyén egzisztenciális problémáira is
csak evilági válaszokat ad.
Az
egzisztencialista filozófia szerint az ember egy kozmoszba vetett,
magányos, jelentéktelen porszem, amelynek szembe kell néznie a lét
értelmetlenségével.
Az egzisztencializmus, mint filozófia kiment a divatból, de elterjedt mint a tömegember világnézete.
A
tömegember az az embertípus, amely elvesztette érzékét a minőség iránt,
egyet kivéve, a fogyasztás minőségét (márkakultusz, a szórakozás
kultusza)
A
tömegember korlátlanul manipulálható (ez a média valódi funkciója) csak
a tömegnek lehet „teljes értékű” tagja, de egy a valódi közösségnek
nem. A közösség és a tömeg között az a különbség, hogy a tömeg egy
„szürke monolit”, a közösség, egy valódi közösség pedig hierarchiára
épül.
A
tömegtársadalom, a demokrácia egy ilyen „monolit” ahogy a mennyiség
uralkodik a minőség felett, s amelynek alapja az egyenlőség nevű babona.
Egy
közösség háromféle módon „léphet kapcsolatba” az Éggel, a Szellemmel,
ezek a vallás, a művészet és a hagyomány, a modernizmus ezeket rontotta
és rontja meg.
A
modern művészet nem művészet, csak önkifejezés, az individuum
önelemzése, pszichologizálás, öncélú, virtuális, önmagából táplálkozó,
álszellemi maszturbáció.
A
modern művész egy „intellektuális nomád”, aki ihletét az alkoholból, a
drogból és a szexből meríti, egy pozőr, akinek pózai a bohémság, a
szabadosság, az elvontság.
Az
igazi művészet „felfelé” mozdítja ki az egyént, az Igazság és a Szépség
eszközeivel és irányába, míg a modern művészet „lefelé” az ösztönök, a
relativizmus felé, nem több, mint a „falak nélküli börtönbe” zárt
fehérjehalmaz „szellemi drogja”.
A
művészet történetében jelentős, súlyos törést jelentett a szépművészet
kialakulása, mikor már a szépséget önmagáért „tisztelték”, s nem úgy
tekintettek rá, mint az Abszolútum megnyilatkozására. A valódi művészet
nem alacsonyodik odáig, hogy mondanivalója legyen, a modern művészet
odáig alacsonyodott le, hogy már mondanivalója sincs.
Magyarországon
és Európa szerte kezd divatba jönni a hagyományőrzés, ezek azonban nem
„lépnek ki” a modernizmus keretei közül. A divat üres, kívülről
vezérelt, (diktált) változó, a „lényegi magot” nélkülöző. A modern ember
kívülről, mintegy egzotikumként tekint saját hagyományára, a
hagyományőrző tevékenység és a hétköznapi élet élesen elválik egymástól,
a modern hagyományőrzés hobbi, hétvégi szórakozás. Az élő hagyomány
összeköt az Éggel, a közösség valódi „lelke, szelleme”.
A
modern hagyományőrző közösségek nem valódi közösségek, tehát nincs
jelen bennük az élő hagyomány, ezért általában nem az a folyamat megy
végbe, aminek kellene, vagyis hogy a közösség tagjai nemesebbé (jobb
emberré, jobb magyarrá) válnak, hanem ellenkezőleg, „beviszik” a
közösségbe saját modernista „fertőzéseiket”, ahol azok összeadódnak. A
modern hagyományőrzés túlértékeli a néphagyományt és kapcsolódik olyan
„modernista” és a „második vallásosság” körébe tartozó irányzatokhoz,
mint az újpogányság és a népi szinkretizmus. A modern hagyományőrzés nem
élő hagyomány, hanem a modernizmustól fertőzött pótszer.
A
vallási is meghódolt a modernizmus előtt, tanításaiban, a számára
kijelölt helyben (a vallás magánügy), politikájában alkalmazkodik.
A
modern ember éppúgy egzotikumként tekint vallására, mint hagyományára, a
modern ember a templomban is csak „turista”. Az igazi vallásosság
teljesen kiveszőben van, tömegesen csak a szekták produkálják, igaz csak
annak paródiáját.
A
katolicizmus mióta „kiegyezett” a modernizmussal, rohamosan hanyatlik, a
modern katolicizmus „csak” moralizál, nincsenek nagyon szigorú
követelmények, nem tud erőteljes vonzóerőt kifejteni a „keresők” felé és
ezért (is) nő a tévúton járók száma.
A
nyugat posztkeresztény társadalmaiban hódít az iszlám, mert az
iszlámot még nem fertőzte meg a modernizmus olyan mértékben, mint a
kereszténységet, az iszlám még szigorú, megkövetelő vallás.
A
modernizmus összeegyeztethetetlen a vallással éppúgy, ahogy a
hagyománnyal és a művészettel is, a modernizmus elzárja a kapcsolatot az
Éggel.
A
modernizmus törés, törés az ember önmagáról, a világegyetemben
elfoglalt helyéről alkotott képében. A fénylő középkorban a városok és a
falvak „axis mundija” a templom volt, ma egy modern nagyvárosban mi
szimbolizálja a világtengelyt?
A
„törés” fokozatosan terjedt a szellemi szférában, a képzőművészetben az
axonometrikus ábrázolást felváltotta a perspektivikus, a geocentrikus
világképet a heliocentrikus, majd az a nézet, hogy Föld csak egy porszem
a világegyetem egy félreeső galaxisában. Az objektív igazságban való
hitet felváltotta a szubjektivizmus, és a nominalizmus.
A
kereszténység tanítása szerint az ember Isten képmására teremtetett, a
modern tudományok szerint viszont, csak az ösztöneinek,
tudatalattijának, a társadalomnak kiszolgáltatott, kizárólag anyagi
természetű ( lélekkel nem rendelkező) végtermék.
A
modernizmus változás előtt áll. (valójában már zajlik) vagy a
modernizmus újabb szakasza, vagy egy új korszak következik. A modern
materializmus „fala repedezik”, újult erővel támad a ”második
vallásosság” a new age, az újpogányság a neospiritualizmus, a hétköznapi
életbe is befurakodva, rohamos gyorsasággal ejtve rabul a materialista
tömegembereket.
Evola
szerint a válság, a változás teremt lehetőséget az „akcióra”, ennek
adekvát formája nem alapulhat máson, mint „vegytiszta” jobboldaliságon,
élő hagyományon és igaz vallásosságon.
|