Niekisch,
Hitler, Liberalizmus
Dugin az egyik
fejezetben Ernst Niekisch és a nemzetiszocializmussal szembeni viszonyulását
állítja példaként a ma embere, a ma, a liberalizmussal szembe szállni akaró
embere számára, a mindent uraló liberalizmus vonatkozásában.
Niekisch
Hitler és a nácizmus hatalomra jutását végzetszerűnek látta, mint ahogy ma
sokan hasonlóan tekintenek a liberalizmus globális győzelmére, de ez nem
akadályozta abban, hogy szembe szálljon vele.
Dugin ezért
állítja példának. Dugin a Negyedik Politikai Eszme című könyvével harcba hív az
„abszolút gonosz” a liberalizmus ellen, a továbbiakban néhány felvetést,
gondolatot fűzünk láncba, alcímek segítségével a könyvről.
Miért Negyedik?
Dugin az
első politikai ideológiaként a liberalizmust határozza meg, melynek alanya az
egyén. A második politikai ideológia a kommunizmus, a baloldaliság formái,
alanya az osztály.
A harmadik
politikai ideológia kategóriájába pedig a XX. századi szélsőjobboldal
irányzatait sorolja be, a nemzetiszocialimust, a fasizmust, falangizmust…stb.,
ezek alanyai a faj, az állam.
Dugin
ezekhez viszonyítva határozza meg politikai eszméit negyedikként, melynek
alanya a Dasein.
A modernitással vívott harc győztese
A
„történelem vége”, Fukuyama ezzel a szintű optimizmussal konstatálta a
liberalizmus totális győzelmét eszmei
ellenfelei felett, hogy aztán történelmi léptékkel mérve pillanatok alatt
posztideológiává legyen, ahogy Dugin fogalmaz, életrenddé, valami olyanná,
mintha nem is lehetne másképp.
Ma a
liberalizmus totálisan uralja a világot, legyőzte a második és a harmadik
politikai eszme kategóriáiba tartozó ellenfeleit a modernitásért vívott
harcban. Dugin szerint azért (is), mert túl modernek voltak, például elfogadták
a haladás, fejlődés ideáját, és támogatták a modernizációt, ugyanakkor arról is
ír, hogy „tartalmaztak” nagyon sok antimodern elemet is, ezt pozitívumként
állítja.
Harcba indulás a posztmodernért
A negyedik
politikai eszme a posztmodernért és a posztmodern ellen száll harcba,
„keresztes hadjáratot” hirdet a posztmodern, a posztindusztriális társadalom,
és a globalizáció ellen.
Ami elmúlt, ami elvetendő, és ami használható
A
liberalizmus végérvényesen győzött a modernitásért vívott harcban, tehát a
negyedik politikai eszme egyik vesztes eszmének sem lehet a folyatatása, a
meghosszabbítása, de vannak részeik, amiket magába olvaszthat, amiket
felhasználhat. Néhány példa: a nemzet fogalma a harmadik politikai eszme ideái
közül, egyfajta marxista szociológia felhasználása a kapitalizmus kritikában.
Vagy a
szabadság eszméje, amely Dugin szerint a negyedik politikai eszme egyik
központi fogalma. A közösség, a társadalom, a kultúra szabadsága, de az egyént
„le kell taszítani” arról a „trónusról”, ahová a liberalizmus felemelte.
Ugyanígy elutasítja az ateista materializmust, vagy a rasszizmust, de nem csak
a „klasszikus” fajelméleteket, Dugin a rasszizmus kategóriájába sorolja a
liberális Nyugat életmódjának, politikai, gazdasági berendezkedésének
magasabbrendűségbe vetett hitét is, és annak terjesztését (lásd demokrácia
export) is. Ma kommunistának, neonácinak lenni anakronizmus, bukott eszmék
képviseletei, nem valói alternatívák, ugyanakkor a könyv függelékéhez tartozó
egyik részben azt írja, hogy az antifasizmus és az antikommunizmus is a
globális liberális elit érdekeit képviselik.
Konzervativizmus-baloldaliság-liberalizmus
Dugin
különböző fejezetekben tekinti át ennek a három ideológiai áramlatnak a
helyzetét, a kortárs verzióikra és oroszországi jelenükre is kitérve.
„A fundamentalisták”
A
fundamentális konzervativizmus képviselői a tradicionalisták. Akikkel
kapcsolatban rámutat arra az érdekes tényre, hogy fő „vonulata”, melyet Julius Evola, René Guénon, vagy például
Fritjof Schuon jelentett a modernitás legsötétebb szakaszában, a XX. század
közepén jelent meg, akkor amikor a cselekvésre (a valódi szembeszálló
cselekvésre) a legkisebb volt a lehetőség.
S a szemükre
veti azt, hogy nem vették észre a kommunizmus bizonyos tradicionális vonásait.
Ez a gondolat a könyv egyik (s koránt sem) egyetlen része, ami jobboldali ,
konzervatív szempontból kritizálható (finoman fogalmazva). Az is vitatható,
hogy a tradicionalistákat a konzervativizmus kategóriájába sorolja, mint ahogy
az eurázsianizmust is, de mondjuk, ebben a könyvben a saját konzervativizmus
kategóriáját használja, melybe besorolja még a konzervatív forradalom, a baloldali
konzervativizmus, az eurázsianizmus és a neoeurázsianizmus és a status quo
konzervativizmus irányzatait is.
A status Quo
konzervativizmus abban különbözik a „fundamentalistáktól”, hogy nem száll
szembe élesen a liberalizmussal, lényegében ugyanazt akarják, csak „nem olyan”
gyorsan, ezért nevezhetjük őket, vagy ők saját magukat liberális
konzervatívnak.
A
hagyományos („fundamentalista”) baloldal Dugin szerint is visszaszorulóban,
eltűnőben van, szociáldemokrata formái, bizonyos országokban még tartják magukat,
de szép lassan behódolnak a liberalizmus és a posztmodern előtt
(drogliberalizáció, homoszexuális „házasság” támogatása, stb.) A nemzeti kommunizmus esetleges térnyerését
még reálisnak feltételezi, értve ezalatt a venezuelai, a bolíviai, vagy a kínai
baloldali modelleket, de már nyilvánvaló, hogy a posztmodern újbaloldal a „fő
csapásirány”.
Posztmodernek
Dugin
szerint az újbaloldaliak így fogalmazták meg a megfelelő jövő programját: - az
ész elutasítása, - elvetése annak, hogy az ember minden dolgok mércéje, -
minden szexuális tabu ledöntése, - mindenfajta kábítószer legalizálása, - a
spontán és szétszórt lét felé törekvés, - a strukturális társadalom és a
kormányzás megszüntetése új, szabad és anarchikus közösségek érdekében.
Ez az
újbaloldali program együtt fut a liberalizmus programjával. „ A liberalizmus és
globalizáció szavak logikája a posztmodern feloldódás és a virtualitás
szakadékába húz. Fiataljaink már ezen az úton járnak: a liberális globalizáció
normarendszere tudatalatti szinten ugyan, de hatékonyan megjelent, -
szokásokon, árukon, hamis szépségideálokon, technológián, médián, celebeken
keresztül. Mára megszokott jelenség az identitás elvesztése, és nem egyszerűen
a nemzeti és kulturális identitásé, de a szexuális és nemsokára az emberi
identitásé is.
Az emberi
jogok védelmezőinek eszébe sem jut az „új világrend” oltárán feláldozott egész
népek tragédiája, holnap azonban üvölteni fognak a kiborgok és klónok jogainak
sérelmei miatt.”
Globalizáció: Az Idő Halála
Dugin élesen
szembeszáll a kulturális evolucionistákkal, a globális civilizáció
felfogásukkal, a globális evolucionizmusukkal, azzal a narratívájukkal, hogy
minden kultúra és/vagy civilizáció ugyanazokon a fejlődési fokozatokon megy
végig, például a primitívség felől a civilizáltság felé.
Ezen
narratíva képviselői szerint, tehát az, hogy az USA (és más szövetséges
hatalmak) beavatkoznak mondjuk Afganisztánban, vagy a Közel-Keleten
előmozdítandó a demokratizálódást (demokrácia export) az nem külső agresszió,
hanem a természetes (evolúciós) folyamatok segítése.
Dugin
foglalkozik Fukuyamával és Huntingtonnal is. Előbbi a híres, később kicsit
módosított a „történelem véget ért”, a liberális demokrácia győzelmével
narratíva leírója, Huntington ezzel szemben a „civilizációk összecsapása”
narratíváé.
Dugin,
szemben a kulturális evolucionistákkal, több civilizációt, több időt, több
történelmet határoz meg, globális történelem nincs, csak történelmek vannak,
amelyen más és más törvényeknek engedelmeskednek, azt írja, ha a globalizáció
tényleg győzne, az az idő halála lenne.
A
liberalizmus „végső” ideológiai győzelme, és világuralma, és az USA
hegemóniája, „az érme két oldala”. A már említett konzervatív irányzatokon
kívül az iszlám fundamentalizmus, a keresztény fundamentalizmusok
(neoprotestáns, ortodox, keresztény) valamint az úgynevezett antiglobalizmus
hívei állnak szemben ezzel a globalista világrenddel, vagy világtrenddel. Ez
utóbbiak Dugin meghatározása szerint egyébként a baloldal idiotizmus vírusától
szenvednek.
A jelenlegi
USA dominált, egypólusú világrenddel szemben egy multipoláris világrend
lehetőségét, kívánalmát vázolja fel. Ezen új pólusok Carl Schmidt „nagytereire”
alapulva jöhetnének létre, etnikai kulturális, vallási „felhajtó erők”
segítségével, egy ilyen már létező nagytérként az Európai Uniót írja le Dugin.
A monoton folyamat elutasítása
Dugin írja:
„Módszertani alapjait tekintve a negyedik politikai eszmének a monoton folyamat
határozott elutasításában kell gyökereznie.”
Ez az
elutasítandó monoton folyamat, az abszolutizált fejlődés, haladás, melyet
mindhárom modern politikai eszme a magáénak vallott. Mint írja a monoton
folyamat problémája a géptanban jelent meg, „megregulázása” a gőzgép
létrehozásának egyik kihívása volt, a természetben és egy normálisan működő
társadalomban nincs jelen, tiszta ideológiai modellek.
Dugin
elismeri a fejlődés tényét, de annak hangsúlyozza relatív voltát, és tagadja
abszolút mivoltát, egy társadalom fejlődhet egy ideig, de egyáltalán nem egy
örök egyirányú folyamatról van szó, a fejlődést bármikor követheti hanyatlás,
ezért írja azt, hogy a haladás, a fejlődés, mint szükségszerű monoton folyamat,
csak ez elmében létező ideológiai modell.
„ Azonban a
legfontosabb, el kell utasítanunk az alapot, amelyre ez a három ideológia épül,
a monoton folyamat minden formáját, az evolúciót, a növekedést, modernizációt,
haladást, fejlődést, és mindent ami tudományosnak tűnt a 19. században, de
hamisnak és tudománytalannak bizonyult a 20. században.”
„ A negyedik
politikai eszmének lépnie kell a monoton folyamat átfogó kritikájának
megalkotása felé. Egy konzervatív jövő, egy konzervatív holnap alternatív
modelljét kell kidolgoznia, ami a vitalitás, a gyökerek, az állandók, és az
örökkévalóság princípiumain alapul. „
Több mint politika
Dugin
könyvében számtalanszor kilép, túllép a hagyományos politika, politológia
szférájából, szféráján. A negyedik politikai eszmét ontológiai eszmeként
határozza meg, részét alkotja az androgün mítosz, vagy a radikális alany
fogalmával a szolipszizmust emeli be rendszerébe.
A könyv
egyik fejezetének címe az Új Politikai Antropológia, az egyik fügeléknek pedig
a Káosz Metafizikája.
A
modernitást a Vallásellenesség, a Vallás nevetségessé tételének koraként írja
le, a posztmodernben ennek vége, ennek jelei a „második vallásosság” keretébe
tartozó áltanítások, zagyvaságok rohamos terjedése, ezek az igényt testesítik
meg. Valamint a globalizáció logikájából egy globális álvallás létrehozása
következik.
Ez a
Változás a Valódi Vallásokhoz, tradíciókhoz, mítoszokhoz való visszatérést is
segíti, lehetővé teszi.
Posztliberális groteszkek látképe”
„-
a dolgok visszautasítási alapjává nem az egyén, hanem az egyén utáni válik,
-
a magántulajdon bálvánnyá, transzcendenssé
válik, és átalakul abból amit az ember birtokol, azzá, ami az embert
birtokolja,
-
az esélyegyenlőség, az esélylatolgatás
egyenlőségévé válik,
-
a politikai és társadalmi intézmények
szerződéses jellegébe vetett hit átnő a „reális” és a „virtuális” egyenlővé
tételükbe és a világ technikai modellé válik.
-
minden nem-egyéni tekintély maradéktalanul
megsemmisítésre kerül, és minden egyén azt gondolhat a világról, amit akar,
-
a hatalommegosztás alapelve állandó elektronikus
referendummá alakul át,
-
a „civil társadalom” teljesen átveszi a kormány
helyét,
-
a „gazdaság a végzet” tézis átalakul a „számkód
a végzet” tézissé, s munka, pénz, piac, termelés, fogyasztás- minden
virtuálissá válik.”
Totális (f)eloldódás
„ mára
megszokott jelenség az identitás elvesztése, és nem egyszerűen a nemzeti és
kulturális identitásé, de a szexuális és nemsokára a nemzeti identitásé is.”
Ezen
identitás vesztés, összezavarodás „állomásai” az olyan posztmodern jelenségek
(azért nem ideológiák, mert az ideológia modern) mint a gender „tudományok”, a
queer „identitások”, amely a valóságban az identitás (bármilyen), mint olyan
tagadása, ha bármi lehetsz, akkor semmi sem vagy.
Az egész
folyamat betetőzés a transz-, vagy poszthumanizmus beteljesedése lesz, mikor is
az „evolúció” túllép az emberen.
Dugin ezen
folyamatok ellen, a posztmodern beteljesedése, a teljes (f)eloldódás ellen
hirdet keresztes háborút.
Keresztes háború a Nyugat ellen(?)
„Ez a gonosz
csak gyökeres kitépésével győzhető le, és nem tartom, hogy ez a győzelem
szükségképpen eltörli majd a Föld színéről azt a globális eretnekséget szülő
spirituális és fizikai holdudvart, miszerint „minden dolog mértéke az ember”.
Csak egy globális keresztes háború, az USA, a Nyugat, a globalizáció, és ezek
politikai és ideológiai kifejeződése, a liberalizmus ellen, válhat megfelelő
válasszá.”
Igen, a
modernizmust a Nyugat szülte meg, adekvát álláspont, narratíva az, amely a
szerves kifejlődést tételezi, mely szerint a „felvilágosodást”, és a
modernizmust csak a keresztény Nyugat hívhatta létre, de az is adekvát
narratíva, mely szerint, viszont a modernizmus törés, a Nyugat hagyományainak
megtagadása.
A
modernizmus egy olyan „betegség”, „fertőzés”, melyet a szervezet termelt ki
magából, és ami végül átvette az irányítást felette, majd kitermelte saját
antitézisét(?), vagy beteljesedését(?), a posztmodernt, ami beindított egy
„önmegsemmisítő programot”.
Nyugatiként,
magyarként, hogy viszonyulhatunk egy Nyugat ellenes „kereszteshadjárathoz”?
Természetesen elutasítóként, önmagunk ellen nem indíthatunk „háborút”.
Alexander
Dugin A Negyedik Politikai Eszme című könyve fontos könyv, számos gondolata
bírálható, kritizálható (a róla való diskurzus még sajnos nem indult be
hazánkban), de segítheti azokat, akik szembe akarnak szállni az „aláásás és
„feloldódás” erőivel.
„De
bárhogyan is legyen, ennek az ideológiának mindenképpen a liberalizmus végzetes
szerepének felismerésével kell kezdődnie, ami akkor vette kezdetét, amikor a
Nyugat Isten és a Tradíció megtagadásának útjára lépett.”
Guelf