Korszakhatáron,
átmeneti korban élünk, a modernitás véget ért? Végéhez közeledik? Terjed,
uralkodóvá válik a posztmodern.
A
posztmodernt tekinthetjük a modernitás kiteljesedésének, vagy antitézisének is,
akár mind a kettő igaz lehet. Az biztos, hogy a posztmodern megkérdőjelezi,
kihívást intéz a hagyomány maradékai és a modern identitások ellen is.
A
posztmodern, konstrukcionista és dekonstrukcionista is, ez azt jelenti, hogy az
ebbe a körbe tartozó eszmeáramlatok, ideológiák (az erősen vitatható, hogy
létezik-e olyan, hogy posztmodern ideológia, és nem inkább egy oxymoronról
beszélünk), gondolatok, lényegében mindent a társadalmi, történelmi
konstrukciók kategóriáiba sorolnak be, a morált, a normarendszereket, a nemi
szerepeket, és ma már a legszélsőségesebb konstrukcionisták, a queer ideológia
képviselői a biológiai nemeket is.
És azért
dekonstrukcionisták, mert céljuk a struktúrák (hatalmi, társadalmi) lebontása,
a feloldás, a posztmodern végső lényege a semmi.
Mikor
Derrida arról elmélkedik, hogy a metafizika, a transzcendens igazság
lehetősége, és a logika is a Nyugat és a fehér ember mítoszai, akkor nemcsak a
tradíciónak, hanem a modernnek is” hadat üzen”.
A
szélsőséges posztmodern antiesszencialista, tagadja, hogy az identitásoknak
valódi alapjaik lehetnének.
A posztmodern kihívás
A
továbbiakban néhány hagyományos és modern identitás, társadalmi
„intézmény”példáján keresztül rátekintünk a posztmodern hatásmechanizmusokra, a
felhasznált példák lehetséges jövőképére.
Az egyetlen
jelentős identitás melynek gyökerei a modernitás elé nyúlnak vissza, az a
vallási identitás. A modern ember vallásossága, kulturális tőkéjének a része,
csak egy, a kulturális identitásai közül, ami azt jelenti, hogy a vallás ma már
nem hogy az állam, a társadalom életére sincs döntő hatással, befolyással, de
az egyén, a hívő magánéletére sem.
Természetesen
az egyéni vallásosság számtalan nagyszerű példáját nem lehet tagadni,
megkérdőjelezni, de az is tény, hogy a magukat a hívők közé sorolók döntő
többsége nem veszi komolyan, például az egyházak szexualitásra vonatkozó
tanításait.
Alexandr
Dugin A Negyedik Politikai Eszme című könyvében, úgy határozza meg, abban látja
a modernitás és a posztmodern valláshoz való viszonyának különbségét, hogy míg
a modernitás a nyílt vallásellenesség, a vallás nevetségessé tételének kora
(volt), addig a posztmodern már nem, részei bizonyos spirituális (valójában
álspirituális) törekvések tolerálása, felhasználása, ahogy írja, a globalizáció,
a globális rend logikájából következik egy globális álvallás „eljövetele”,
tehát szó sincs a valódi, tradicionális vallások újjászületéséről. Csak alternatív választási lehetőségek, a
második vallásosság formái mellett, és egészen addig így marad, amíg elfogadják
a helyüket, vagyis lemondanak normaadó, norma meghatározó szerepükről.
A Római
birodalom bukását megelőző időkben
valami hasonló jelenség volt „megfigyelhető”, meggyengült a „hivatalos” vallás,
terjedtek a különböző keleti, vagy népi kultuszok, de végül jött (szintén
keletről) egy új vallás, amely átvette az uralkodó szerepet, ez volt a
kereszténység, amely aztán létrehozta a Nyugat civilizációját.
Tehát, ha
tovább gondoljuk ezt az „analógiát”, akkor egy új civilizációteremtő vallás
uralkodóvá válása előtt állunk, Ez, ha igaza van Duginnak, akkor a globális
álvallás lenne, de vannak akik az iszlámban látják ezt az erőt.
De például
Simon Róbert szerint is „maga az iszlamizmus is a globalizáció terméke”, vagy
tovább menve az iszlám tradicionalizmus valójában „csak” neotradicionalizmus, s
mint ilyen a hasonló neotradicionális mozgalmakhoz hasonlóan, maga is
posztmodern jelenség.
De az is
lehet, hogy nem fog kialakulni, uralkodóvá válni egy civilizációt uraló,
teremtő vallás, vagy nem vallás lesz ez az erő. A posztmodern tehát a
kereszténységnek az alternatív életstílus, a „széttöredezett” társadalmak egyik
szubkultúráját, kategóriáját „ajánlja fel”, ha egy vallás lemond végleg
normaadó, norma meghatározó funkciójáról, saját abszolút igazságába vetett
hitéről, az a vallás halott.
Az egyik
legfontosabb modern identitás a nemzeti azonosságtudat. Ha azt az elméletet
fogadjuk el igaznak, mely szerint a nacionalizmusok teremtették meg a
nemzeteket (s nem fordítva) akkor kijelenthető, hogy a nemzet (a nemzeti tudat)
valósággá vált narratíva.
Kétféle
nacionalizmus típus volt és van, az egyik az „állampolgárság alapú”
kultúrnemzet , ennek tipikus példája Franciaország, a másik padig az etnikai
alapú kultúrnemzeté, ebbe a kategóriába tartozik például a magyar nacionalizmus
is.
A nemzeti
önazonosságtudat továbbra is a legstabilabb identitásképző tényező nem úgy
tűnik, mintha a posztmodern felül tudná írni, hatását sokkal inkább az iszlám
kapcsán már szóba hozott neotradicionalizmusok kapcsán fejti ki.
Ez a
posztmodern neotradicionalizmus hazánkban „fénykorát” a nemzeti radikális
„hullám” csúcsán élte, az ezredforduló után ez persze nem jelenti azt, hogy a
jelenben, mikor a nemzeti radikális „lufi” kipukkant (ez ma már nyilvánvaló)
megszűnt volna hatást kifejteni, számos eleme átkerült a mainstream jobboldal
világába, hogy csak egy példát említsünk, a Kurultájt ma már a NER „keretei”
között rendezik meg.
A kurultáj
tökéletes leképeződése ennek a posztmodern neotradicionalizmusnak, törzsi
gyűlést „játszanak” a XXI. században. Azok a látszattradicionalista dolgok,
tevékenységek, gondolatok, mint az íjászat, rovásírás, a baranta , dobolás,
„szkíta-kereszténység”, és még lehetne sorolni, a nemzeti radikalizmus
ellenkultúráját testesítette, testesíti meg, reakció, globalizációs
válságtermék, s mint ilyen, nincs mögötte valódi szellemi alap (valódi
hagyomány).
Ez a fajta
neotradicionalizmus sem csupán magyar jelenség, a Nyugat több más társadalmában
(orosz, balti, német…stb.) jelent meg újpogányság, newage, hagyományőrzés,
zenei szubkultúra formáiban, s mindenütt a posztmodern megnyilvánulása.
Mint írtuk a
modern nemzettudat valósággá vált narratíva, ezen az elven a posztmodern
nemzettudat is azzá válhat, ennek egyik jele, tünete a szkíts-hun-avar „tudat”
terjedése a magyar önazonosságtudat „univerzumában”.
A nemzeti
önazonosságtudat (amely az alap) mellett, vagy azon belül meghatározó modern
identitás a politikai hovatartozás, jobboldal-baloldal felosztás, a liberális,
konzervatív, szocialista pártcsaládok, ideológiai kategóriák, a modernizmus, a
modern kor „teremtményei”.
A
posztmodern előtt az esetek döntő többségében egy pártot, egy mozgalmat be
lehetett sorolni egyértelműen valamelyik kategóriába, persze a 20. században is
voltak kivételek, „hybrid ideológiák”, amelyek esetében nem szilárdak a
választóvonalak, ahol vita tárgya lehet, lehetett a besorolás.
Az olasz Öt
Csillag Mozgalom viszont már „ledobja magáról” ezeket a kategóriákat,
„eszmekészletének” elemei a migránsellenesség, az alapjövedelem bizonyos formái,
vagy az antifasizmus is.
Néhány éve
egy németországi tüntetésen a „szélsőjobboldali” Pegida szimpatizánsok izraeli
zászlót is lengettek, az antifa ellentüntetők meg kórusban nácizták őket.
(Természetesen ez nemcsak egyszer fordult elő, most csak a példa kedvéért
hoztuk ezt a „képet”)
Az európai
és az amerika újjobboldal egyik sztártrollja Milo, aki katolikus, görög, zsidó,
homoszexuális, angol…, néhány példa a posztmodern hatásra.
Dugin
szerint a liberalizmus globális győzelme után, posztideológiává vált, de
nemcsak a liberalizmus, hanem az összes azzá lett, a posztmodern kor, a
posztideológia kora.
Viszont
vannak jelenségek amelyek ellentmondani látszanak a posztideológia
narratívájának.
Az USA-ban,
Nagy-Britanniában, és most már Németországban is teret nyer a XXI. századi
„legújjabbalodal” gondolva itt például a demokraták balszárnyára, a
szocializmusért (is) rajongó Millenium generációra, a brit munkáspárt aktivista
hálózatára, a Momentumra, vagy éppen a most szerveződő német „Aufstehen”
mozgalomra.
De a
jobboldalon is van egy hasonló folyamat, 2017-ben Németországban a kormányzó
CDU-CSU kormány legalizálta a homoszexuális „házasságot”, ez az egyik
legdurvább jele, hogy az elmúlt évtizedekben mennyire kiüresedett a mainstream
konzervativizmus, és az egyik, talán a legfőbb oka annak, hogy megnőtt az igény
Európaszerte a „régivágású” kereszténydemokráciára.
Ez a XXI.
századi újbaloldal a posztmodernért száll harcba, a modernért vívott háborúban,
a liberalizmus totális győzelmet aratott a konzervativizmusnak is el kell
hagynia a modernitás harcmezőit és totálisan átállni a posztmodernért vívott
háborúra, a posztmodern ellen.
Guelf