Zöld Filozófia


A konzervatív Jobboldal egyik nagy ideológiai, politikai hibája, „bűne”, hogy számos területet, témát eleve feladott, átengedett a baloldalnak, vagy a liberálisoknak. Ilyenek például a hajléktalanok, a fogyatékossággal élők, vagy az ökológia ügyei.
Természetesen vannak konzervatívok, akik foglalkoznak ezekkel a témákkal, de nem tartoznak a konzervatív fősodor meghatározó „harcterei” közé.

Az egyik ilyen témával, az ökológiával , az ahhoz való konzervatív viszonnyal foglalkozik Roger Scruton Zöld Filozófia című könyve.
Néhány témakörének érintésével foglalkozunk kicsit a művel.

bal-Jobboldal


Az utóbbi időben számos szerzőnél számos diskurzusban teret nyert a baloldal-jobboldal felosztás idejétmúltsága, értelemvesztése, Scruton nem tartozik ezen szerzők közé.
Könyvében végig alkalmazza ezt a dualitást, hangsúlyozva adekvát voltát, az ökológia vonatkozásában is.

Globális idealizmus – Lokális realizmus

A hetvenes évek elején, még, még a globális lehűlés volt a „rettegés ipar” uralkodó narratívája, a későbbi évtizedekben vette át szerepét a globális felmelegedés, melyet, mint száz százalékig bizonyított tudományos tényt kezelnek, egyesek olyan abszurditásokig eljutva, hogy a globális felmelegedés tagadókat, hasonlóan a holocaust tagadókhoz börtönbüntetéssel sújtanák.

Scruton nem vonja kétségbe a globális felmelegedést, maximum az ember abban játszott szerepét tartja megkérdőjelezhetőnek. Viszont azt a tényt, hogy uralkodó narratívává vált, s azért kárhoztatja, mert elvonja a figyelmet más, szintén fontos területekről, mint például a műanyag hulladékok kérdése.

A globális kampányok, és a globális „apokalipszis” narratívák helyett, a helyi, lokális cselekvéseket, a globális ngo-k helyett, a kis létszámú civil társulásokat, a „felülről” indítványozott, levezényelt változtatások helyett, az „alulról” induló, az általa oikophiliának nevezett érzésre, viszonyulásra, jelenségre alapozva, ezeket ajánlja egy konzervatív ökopolitika figyelmébe.
A globális „apokalipszis” narratíva képviselői, magukat „megváltóként” aposztrofálják, akik az eddigi életmód teljes feladását, teljes megváltoztatását követelik meg. Ezzel szemben, Scruton a konzervatív, vagyis az emberi léptékű, valójában végrehajtható, és elfogadható változások, változtatások „politikáját” tűzi ki célul.

Tehát az állam feladata elsősorban nem a felülről lefelé irányuló törvényi szabályozás, hanem az oikophiliára alapuló egyéni, közösségi kezdeményezések előmozdításának támogatása. Scruton oikophilia alatt, azt a szerinte evolúciós gyökerű, természetes vonzódást, kötődést érti ami az egyént a családjához, településéhez, régiójához, és nemzetéhez köti.

Az ellentéte az oikophobia a nemzet, a család, és egyéb, természetes kötődések elutasítása, szélsőséges esetekben gyűlölete. Scruton ezt a baloldalhoz köti, de hangsúlyozza, hogy nem minden baloldali oikophob.

Negatív példaként felhozhatjuk a német zöldeket, akik például elérték a németországi atomerőművek bezárását, ugyanakkor a korlátlan bevándorlás hívei. Ez az abszurd példa is rámutat a baloldali idealista álomvilág gyakorlatba átültetésének veszélyeire.

Egy másik jobb-baloldali szembenállást is bemutat Scruton mégpedig a magántulajdonhoz való viszony területét. A szélsőbaloldali környezetvédők a természetkárosító cégek magántulajdonban levésében, és az erkölcstelen profithajhászásukban látják a probléma gyökerét, és a magántulajdon megszüntetésében látják a megoldást. Scruton ezzel szemben hitet tesz a piac önszabályozó mechanizmusai, és a magántulajdon mellett.
Arról ír, hogy az olyan államokban, ahol korlátozott a magántulajdon, ott korlátozott a civil kontroll lehetősége, mert egy kézben (az állam kezében) van a tevékenység és annak az ellenőrzése is.
A magántulajdon melletti, pozitív példaként hozza fel az angliai folyók megtisztításának folyamatát is, melyet nem az állam hanem magánszemélyek, horgászszerveztek értek el, oly módon, hogy területeket vásároltak folyók mellett, majd pereket indítottak a szennyezők ellen.
Az ellentétek mellett hasonlóságot, akár a közös küzdelem lehetőségét is felveti, mégpedig a tömegkultúra, a kommersz ellen, ez a terület az, ahol mind a baloldali, mind a jobboldali kritika jogos (lehet)

Scruton a könyvben a Nyugat társadalmait a kockázatkerülés társadalmainak határozza meg, gondolva azokra a szerinte negatív jogi, engedélyeztetési elvekre, szabályokra, melyeket környezetvédelmi indokokra hivatkozva alkottak meg, de amelyek sokszor értelmetlenek, mint például az említett németországi atomerőmű bezárások, melyeket a Japán cunami katasztrófára hivatkozva értek el, miközben Németországban nem fenyeget hasonló veszély.

S néha pedig az ellenkező hatást éri el, vagyis több kárt okoz, erre Angliából hozza a vágóhidak példáját. Mikor kötelezővé tették, hogy minden vágóhídnak saját állatorvost kell alkalmaznia, számos vágóhíd tönkrement, ezért az állatokat a megmaradó helyekre, melyek sokszor az ország távolabbi pontjain voltak, kellett elszállítani, de az állatokkal együtt a száj és körömfájást is sikerült továbbterjeszteni.

Scruton a kockázatvállalást  egy alapvető nyugati tulajdonságnak tartja, azzal, hogy a Nyugat társadalmai szélsőségesen kockázatkerülővé váltak, egyik alapjuktól fosztották meg magukat.

Scruton azon gondolkodók táborába tartozik, akik szerint a Nyugat, vagy akár az egész globális civilizáció már átlépett a vallás, vallások utáni kor fázisába, és az ökológiában esztétikai és valláspótlék funkciót is lát.
Ez a nézet konzervatív alapállásból erősen vitatható, sőt elfogadhatatlan, legalábbis itt Közép-Kelet Európában még, s ez is egy példa a nyugat-európai és a kelet-európai konzervatív narratívák különbségeire.

Összefoglalásképpen, Scruton könyve fontos könyv, fontos konzervatív könyv, mely, bár a nyugat-európai konzervatív hagyományhoz kapcsolódik, például a magántulajdon kizárólagos igenlésével, valamint a piacok önszabályozási képességébe vetett hitével, de itt Közép és Kelet Európában is hasznos eszköz, „fegyver” lehet az ökológiai kérdésekre adandó konzervatív válaszok kialakítása során.

Guelf