Bikini vagy burkini?

 

A Nyugat és az  iszlám háborújának egy újabb fejezete a „burkini csata”,ami főleg Franciaországban lángol fel időről-időre,melyben a két értékrend újra összecsap,melyben a nyugati a szekuláris,a vallástól meszabadult, a női meztelenséget,vagy majdnem meztelenséget önértékként, a haladás vívmányaként értelmező,és a vallásos,morális alapokon álló iszlám

Ebben a konkrét példában a Nyugat vs Iszlám,mint két szembenálló monolit tömb narratívája azért „megbicsaklik”mert a burkini nem egy tradicionális muszlim ,a Nyugaton kívűl született viselet,szemben a burkával,vagy a hidzsábbal,a burkini Ausztráliában született.Az iszlám része a Nyugatnak?Szerintünk nem,de létezik nyugati iszlám,amely erőteljesen növekszik,hódít és demográfiai,szellemi és morális kihívást is intéz a szekuláris,elvallástalanodott,nominalizmusba süllyedt  nyugati civilizációhoz.Európa egyre több országában tíltják be a burkát,vagy válik a közbeszéd tárgyává a betíltás lehetősége.A burka tradicionális muszlim viselet,s ugye a burkini nem,de kapcsolódik,alkalmazkodik az iszlám nőképéhez. A címet felhasználva,azt szimbólumként is tekíntve,néhány gondolat erejéig megvizsgáljuk a női testhez való muszlim és nyugati viszonyulásokat.

Egy társadalomnak két „erőt”,”energiát” kell kontrollálnia ,az agressziót és a szexualitást. A Nyugat a második kontrolljáról lemondott,hiperszexualizált társadalmakban élünk. Ez részben a feminista narratívák eredménye,melyek a női felszabadítás fontos komponensének tekintette,a női test „felszabadítását” bizonyos ruhadarabok,feministául fogalmazva a „férfi uralom” alól. Ilyen narratívát alkalmaznak az iszlámra is,mikor úgy tekintenek a fejkendőre,mint a férfielnyomás eszközére,amit kényszerből kell a nőknek viselni. De mi van azokkal a nyugati nőkkel,akik nem muszlim közegben szocializálódtak,hanem az iszlám hitre való áttérésük után,önként veszik fel a hidzsábot? Mert számos ilyen nő van,akik nem az elnyomás,hanem a tisztelet eszközét látják benne,mert valójában az is.

Persze vannak szélsőséges,eltorzult példák,mint amilyen a nikáb,de ma még egy muszlim társadalom sokkal jobban tiszteli a nőiséget,sokkal inkább uralni akarja a női erőt, mint a Nyugat társadalmai,amelyek hagyták elszabadulni az egyenlőségvallás,a szexuális szabadság, a „járj majdnem meztelenül” divatok nevében. Csináljunk egy gondolatkisérletet,lépjünk ki a kulturális,civilizációs kereteink közül,kicsit távolodjunk el ,s vessünk egy pillantást arra, hogy mi az uralkodó ideológia,és mi a valóság a nőiséggel, a női testtel, a szexualitással kapcsolatban itt nyugaton. Az emancipáció, az egyenlőség, a feminista,újabban a metoo narratívák uralják a társadalmi elvárásrendszert,sőt a „második vallásosság” körébe tartozó álezotéria központi kultuszai közé emelte a női princípiumot. Az elmúlt évszázadokban végbement a polgári,jogi,politikai egyenjogúsítás, ugyanakkor egyre mélyebbre süllyedt és süllyed magának a nőiségnek a tisztelete, a féllegálissá,sok helyen legálissá tett prostitúció,az internet korszak beköszönte óta nagyon könnyen hozzáférhető pornográfia, a női test reklámfelületté alacsonyítása, a majdnem mindent megmutatni divatja,ezek mind rámutatnak a perisztázis ilyen típusú zavaraira. A pornográfiának feszűltség levezető funkciója is van,a nyugati férfiakat számtalan vágyfelkeltő hatás éri nap mint nap,a mindent átitató hiperszexualizálás miatt,ugyanakkor egyre inkább helytelenként ítéli meg a társadalom a felkeltett vágy kinyilatkoztatását,ezért a pornográfia segítségével élik ki azt. A covid járvány,szintén hatalmas lökést adott az online pornó terjedésének.

Persze a z iszlám világban is terjed a pornográfia, vagy például a kairói „arab tavasz” idején történt csoportos nemi erőszak események kapcsán beszéltek egyes muszlim társadalmak növekvő „szexuális túlfűtöttségéről”,ami a hagyományoktól elszakadó,de a modern „freesex” állapotába még meg nem érkezett társadalmakra jellemző. A Nyugat társadalmai hiperszexualizáltak de megfigyelhető már egy ideje a kiégés, a „tűz gyengülése” is,a csömör,a terjedő aszexualitás,a két nem kapcsolatának zavarai.Valamint egy új szexuális ellenforradalom,amelyet a metoo motívál,amely szemben áll a 68-as,freesex narratívával.Tehát immár két szexuális ellenforradalmi „ideológia” áll szemben 68-cal,az egyik a hagyományos jobboldali,konzervatív,ami már a kezdetektől elutasító,és az újabb,posztmodern,neoprogresszív metoo ellenforradalom.

A Nyugat és az iszlám között civilizációs háború zajlik,a modern „fertőzés” támadja a muszlim hagyományt,mint ahogy mindem más hagyományt is támad globálisan. Mivel nyugaton született meg,először a kereszténységet győzte le,amely hagyomány nem tudott érdemi választ adni a modernizmusra. Az iszlám (még)tud,azt majd a történelem eldönti,hogy ez még jól működő önvédelmi reflex,vagy valóban érdemi válasz,a kíhívásra. Az iszlám is kihívást intézett a Nyugathoz demográfiai,szellemi,morális értelemben is,az iszlámnak meg vannak a válaszai,még utoljára visszautalva a címre,nagyon fontos kérdés,hogy az európai keresztény hagyományt megőrizni,újra erőteljessé tenni akaróknak mik a válasz lehetőségeik ebben a civilizációs konfliktusban. Bikini vagy burkini? Szerintünk egyik sem(csak sajnos érdemi válasz formájában,ez még nem létezik.)

Guelf