Fordul a szél ?

A globalizáció új szakaszába lép,felmondatik a neoliberális konszenzus,véget ér a liberális évszázad,ezek Békés Márton Fordul A Szél című könyvének talán legfontosabb tételezései,melyeket a könyv megjelenése után kitört koronavírus járvány csak felerősíteni látszik. A könyv Békés Márton 2017 és 2019 között született írásait rendezi egységbe.

 Néhány gondolat  könyvajánló gyanánt.

                                   Háború és Háború,és a Történelem Vége-Vége

A szerző leszámol azzal a Nyugati illúzióval,hogy korunk a soha nem látott béke kora, a világháborúk ciklusa valóban véget ért,de eljött a „világpolgárháború”, a proxy háborúk korszaka.    

                                                                                          

1989-ben pontosan kétszáz évvel a francia forradalom kitörése után, a liberalizmus totális győzelmet aratott 19. és a 20.században támadt ideológiai ellenfelei,1945-ben a szélsőjobboldal,1989-ben pedig a baloldal felett. Alexandr Dugin A Negyedik Politikai Elmélet című művében megállapítja,hogy ez után a liberalizmus  ideológiai ellenfelek hiányában,posztideológiává alakult,egyfajta „életrenddé”,mintha máshogy nem is lehetne.Ez a totális győzelem váltotta ki a fukuyamai, egyébként általa hamar újragondolt, és mások által nagyon sokszor félreértelmezett a történelem vége hurráoptimizmusát. Ezt váltotta le Huntington , sokak által a mai napig megkérdőjelezett a civilizációk összecsapása narratívája. Békés Márton már globalizációk összecsapásáról beszél , az egypólusú, egy értékrenden alapuló neoliberális globalizációs projekt nem jutott sikerre,ellenfeleket kapott a kínai, az orosz , vagy akár a török globalizációs alternatív modellek képében,és egy ellen-globalizációs ellenfelet az iszlám, az iszlamizmus értékrendje,hagyománya és a menekülteknek becézett hódító seregeinek formájában.A liberalizmus totális győzelme óta először kapott valódi ideológiai ellenfelet,amely alapjaiban kérdőjelezi meg azt,hogy miért ne lehetne másképp? Bár vannak olyanok is akik szerint az iszlamizmus nem egyéb,mint „a globalizáció posztmodern válságterméke”,egy civilizáció utolsó védekezési kisérlete a végső meghódolás (a globalizáció) előtt. Ez a kérdés az előttünk álló évtizedekben el fog dőlni. Ha tényleg fordul a szél? És a globalizáció neoliberális projektje elbukóban van, akkor erre a válasz a deglobalizáció  a globális helyett a lokális választása,ahogy Békés Márton fogalmaz „nem alternatív globalizációra, hanem a globalizáció alternatívájára van szükség”.

 

                                         A Liberális Hagyomány „Gyarmatosítása”

 

Békés Márton aktív képviselője annak az újkonzervatív módszernek, amelynek lényege, más ideológiai hagyományok bizonyos elemeinek,lásd például a baloldali hagyományból Gramsci bizonyos gondolatainak az „eltulajdonítása”Ebben a könyvében pedig a demokráciát kívánja leválasztani a liberalizmusról, de nem egyszerűen csak egy demokrácia alternatívát mutat fel,hanem a liberalizmust, minta demokrácia ellenségét ábrázolja.S nem csak a kortárs liberalizmust, már születésétől fogva a demokrácia elutasítójaként mutatja be.( Itt elfoghatja a könyv olvasóját egy kis 1984-es utóérzés). A liberalizmus első, nagy történelmi jelentőségű megnyilatkozása a francia forradalom vezette be,alkalmazta először az általános választó jogot 1792-ben,mint ahogy az újkonzervatívok által újrafelfedezett nacionalizmus is ekkor indul hódító útjára. Békés Márton egy kategóriába,egy oldalra sorolja be a tradicionalizmust,a konzervativizmust és a demokráciát, ez már messze van a „konzervatív nem lehet demokrata”gondolatától. Békés Márton konzervatív értelmiségiként szellemi alapokat,bázist kíván biztosítani az általa támogatott konzervatív kormánynak,s ez helyes, ez az értelmiség feladata,de a többségi elv ingatag alap. 2010-óta legitimál,de ez megváltozhat nagyon hamar,de ami még a politikai legitimációnál is fontosabb konzervatív kérdés az a morál szférája,ott nem alkalmazható a többségi elv. Tehát az az újkonzervatív narratíva,amely a konzervatívokat,populistákat állítja be a demokrácia hiteles képviselőinek, a liberálisokat, az elittel azonosítva pedig az ellenségeinek,hamis narratíva.

                                               A Nemzet és Ellenségei

A szerző szerint mára ( vagy újra megint?) összekapcsolódott a népszuverenitás és a nemzeti szuverenitás. S ezeknek a nemzetállamokban megtestesülő szuverenitásoknak olyan ellenfelei,ellenségei támadtak,mint a nemzetek feletti,nem választott intézmények, a jurisztokrácia és a különböző civil,ngo,felforgató szervezetek és ezek hálózatai. Ilyen például a Soros hálózat,foglalkozik ezen szervezetek szerepével,amelyet az elmúlt néhány évtized felforgató mozgalmaiban,proxy háborúiban,a „világpolgárháborúban” Ukrajnában,Grúziában,Szerbiában,Szlovákiában,és még számos helyen játszottak. S játszanak hazánkban is,ahol például a korrupció ügyét használják fel arra,hogy megpróbálják kikezdeni,támadni az orbáni rendszert.

Néhány gondolat a korrupció és a magyar társadalom kapcsolatáról. A magyar társadalmat átitatja a korrupció, nem csak most,legalább a dualizmus kora óta. Számos szerző írt már arról,hogy a Kádár rendszer modernizáló,relatív jólétet teremtő jellege mellett, a rendszer lényege miatt, milyen morális pusztításokat,töréseket vitt végbe a magyar társadalomban,amelyek továbbra is kifejtik hatásaikat.  Bizonyos értelemben ehhez hasonló jelenség a NER-ben is megfigyelhető. A NER egy konzervatív rezsim,tehát a híveinek egy jelentős része is az. Ugyanakkor a rendszer egyik lényege,s ebben sajnos nem különbözik elődeitől,a korrupció. A konzervatív identitásnak,önképnek nem lehet része a korrupció elfogadása,ezért nagy méreteket ölt a konzervatív kognitív disszonancia. Ilyen megnyilvánulási formái vannak,mint hogy „nincs is korrupció”,vagy „lehet,hogy van de a másik oldal is lopott, meg amúgy is a nemzeti tőkés osztály, meg így,meg úgy….” S ennek a morális hatásai is velünk fognak élni,ahogy a kádári pusztításé is velünk élnek. Nyilván épeszű ember nem akarja, hogy a jelenlegi ellenzék hatalomra jusson,de azt sem akarhatja,hogy még a gyerekeink, vagy az unokáink is egy ilyen,velejéig korrupt társadalomban éljenek.

                                            A Populizmus Mint Kultúrharc?

A konzervatív rezsim az elmúlt évtizedben harcot hirdetett a liberális hegemónia ellen a politikában és a kultúrában, s ennek fontos része a proxy háború harcosai ellen való fellépés,de el kell kerülni a démonizálást,mert egy idő után kontraproduktivvá válik,ezt mutatta,hogy mikor a csapból is a Soros kampány folyt,az emberek el kezdték unni. Békés Márton az elmúlt évtizedekben elindult,s az elmúlt évtizedben megerősödött kulturális,politikai áramlatot,vagyis a Nyugat társadalmaiban teret nyerő különböző jobboldali,a fősodorral szembeszálló pártokat,mozgalmakat egy,lényegében egységes elitellenes lázadásként írja le,amelynek kulturális,morális alapjai vannak. Tehát van a migránsbarát,multikulti hívő,gender és homoszexualitás propagandista liberális elit,és az ez ellem fellázadó „nép”. Ez egy túlságosan leegyszerűsített képlet. A bevándorlás kérdésére talán igaz,de például a homoszexualitás kérdésére biztosan nem. Jó néhány ,a populista lázadás kategóriájába sorolt erő a megvédendő európai,nyugati értékek közé sorolja az elmúlt két évtized során kiharcolt,homoszexuálisokat érintő jogkiterjesztéseket. Mikor a merkeli vezetésű Németország legalizálta a „melegházasságot”,azt nem az elit erőszakolta a társadalomra,mert a német társadalom elsöprő többsége,addigra már támogatta azt,tehát a vezetés már csak egy végbement folyamatra „nyomta rá a pecsétjét”. Békés Márton azt is tételezi,hogy a szociális igazságosságért vívott küzdelem (is) bekerült ezen, populista hullám céljai közzé ,mintha más már nem képviselné azt. De ezen populista erők között számos neokonzervatív-neoliberális párt van,amelyek egyáltalán nem kérdőjelezik meg a neoliberális hegemóniát. Vannak olyanok is amelyek bizonyos területeken,akár a kultúra,vagy akár a politika igen,de a legfontosabb területen a gazdaságban nem, ilyen,valóban rendszerkritikus erők,csak a radikális baloldalon találhatók. S ez a NER-re is igaz,a neoliberális gazdasági hegemóniával nemhogy szembeszállna,annak aktív kiszolgálója. S amíg ez így marad,addig megengedett a kultúrharcos, non-PC,különutasság. A konzervatív kulturkampf ,ugyanúgy a posztmodern kapitalizmus támasza,mint a pride támogató szivárvány-kapitalizmus,amíg nem akarja felmondani a neoliberális konszenzust.

                                       A Lemaradás Narratíva és az Újbaloldal

A könyv utolsó két írásában,a többek között bibói lemaradás-felzárkózás öngyarmatosító narratíváját,valamint az újbaloldalt kritizálja,mert szerinte meghódolt a neoliberalizmus előtt. Ez az öngyarmatosító narratíva a rendszerváltás után újult erővel támadt fel,s lett a balliberális elit egyik uralkodó ideája,s amit sikerült a társadalom többségével is elfogadtatni. Ez az addig uralkodó narratíva 2010 után kezdett el „repedezni”,sőt megszületett az inverze a „hanyatló Nyugat”,és a „lemaradás előnyei” narratívái. A szocializmus évtizedei kétség kívül „konzerválták”a közép-kelet európai társadalmak viszonyait,s ez bizonyos mértékű immunitást nyújt a nyugatról importált homoszexuális propagandával,a multikultival, a politikailag korrektséggel szemben. Eleve a mi társadalmainkat nem sújtotta a tömeges bevándorlás. Ennek az inverz narratívának a túlhajtása a Nyugat Európa hanyatlása,pusztulása felett érzett önigazoló perverz öröm, Magyarország, a V4-ek,mint Európa új vezető ereje”akiket követni lehet”. Ha Huntington civilizációs elméletét vesszük,amely szerint  a Nyugat „magállamai” Németország és Franciaország,s ha ők buknak,az egész Nyugat bukik, Közép Európa is. S még egy téma maradt hátra az újbaloldal. A Békés Márton által főszerkesztett Kommentár folyóíratban megjelenhetett egy olyan írás Fritz Tamás tollából,amely szerint a neoliberalizmus és a „kulturális marxizmus”( a kortárs radikális baloldal) „ugyanannak az éremnek a két oldala”. Békés Márton is valami hasonlót fogalmaz meg könyvében,mikor azt tételezi, hogy az újbaloldal életmód forradalmat hírdetett meg, s ezzel valójában a 68 utáni posztmodern kapitalizmus egyik támaszává lett. Az újbaloldal, a radikális baloldal neoliberális segédcsapattá minősítése elterjedt téveszme a konzervatívok között. A nyugati,klasszikus szociáldemokrata pártok valóban kiegyeztek a neoliberalizmussal,de a radikális baloldal valódi ellenfele,kritikusa,egyetlen kritikusa maradt a neoliberális kapitalizmusnak. Ez a téveszme az újbaloldal kortárs szellemi hátországának nem ismeretéből fakad, a kritikai pszichológia, a kritikai pedagógia,a fogytékosságtudomány által felvetett problémák, az általuk vallott narratívák,sajnos még mindig „vakfoltok” a kortárs konzervativizmus számára.

Békés Márton fontos szerző,nem követi el azt a hibát,amit nagyon sok kortárs konzervatív szerző,hogy unalmas legyen. Írásait,könyveit,a Fordul A Szél mellett,például a korábbi Utolsó Felkelést,amelyben  adekvát jobboldali technológia kritikát fejt ki,vagy a legújabb Kulturális Hadviselés címűt, el kellene juttatni a legszélesebb olvasóközönséghez,mert sajnos,bármennyire is konzervatív aranykornak tűnhet a NER,de a kulturális dominancia még mindig a baloldalé. S erre nem a baloldal „kinyírása” az adekvát válasz, hanem a vitába szállás,de ehhez alapvető fontosságú a „vakfoltok” felszámolása. Békés Márton a közösségelvű,kapitalizmus kritikát nyomokban tartalmazó konzervativizmus képviselője,s ez ma,mikor (még) a kortárs konzervativizmus a neoliberális kapitalizmus kiszolgálója, már önmagában fontos. A kortárs konzervativizmus,ha releváns akar maradni,és nem akar végleg lemaradni a radikális baloldal mögött, akkor fel kell adnia a neoliberalizmus kollaboránsának szerepét. Ha ez megtörténik,akkor majd teljes joggal mondhatjuk,hogy fordul a szél.

 Guelf