Normális vagy. Néhány gondolat Máté Gábor könyvéről.

 

A korszellem része lett, s a pozitív elemek közé tartozik a traumával való szembenézés divatja, mind az egyének, mind akár társadalmi szinteken. Afelé teszünk lépéseket, amit Máté Gábor a Normális Vagy című könyvének a végén traumatudatos társadalomnak nevez, s amit kitűz elérendő célként. Máté Gábor a Kanadában élő orvos az egyik, a közelmúltban feltűnt „traumatudatosító profétáknak”, vagy akár nevezhetjük „traumaiparosoknak” is őket. Ezzel a kétféle fogalomhasználattal is, azért utalni szeretnénk a rengeteg pozitív hatás, tényező mellett bizonyos ambivalenciákra is.

Máté Gábor ezen és más könyveinek sikere is rámutat arra, hogy mennyien tudnak kapcsolódni ehhez a kérdéskörhöz, hogy mennyi a kereső ember, akik válaszokat szeretnének a saját érzésik, gondolataik, reakcióik, akár betegségeik eredetéről, okairól, és sokakat érdekel a legfontosabb, valójában az élet egyetlen lényeges kérdése, a helyes spirituális uté. Az alábbiakban a könyvet kicsit bemutatva, néhány általa felvetett témát érintve, megpróbálunk mérleget vonni, mennyre tud adekvát válaszokat adni a keresőknek, a Normális vagy című művével a szerző?

 

                                                     Mint hal a vízben

Mérgező világban élünk, és ezt fogadjuk el normálisnak, az emberek jelentős része, világszerte, ahhoz a halhoz hasonlóan létezik, amelyik a  tantörténet szerint semmit sem tud, semmit sem érzékel az őt körülvevő, a saját természetes közegéről a vízről. Mondjuk azért sántít a szerző ezen analógiája, mert a halnak a víz valóban a természetes közege, de a könyvnek is az az egyik legfontosabb tétele, hogy a jelenlegi, mérgező, neoliberális, kapitalista társadalmak egyáltalán nem természetes közegek. Az nem természetes, hogy a fogyasztói materializmus uralkodik, hogy az embert egy önző, harácsoló lénynek tekintjük, nem pedig együttérző és alapvetően együttműködőnek, nem természetes az atomizálódás, az az út amit Csányi Vilmos az „egyszemélyes kultúrák” felé tartó útnak ír le, az elmagányosodás, a totális elidegenedés. A mérgező világot alkotják még a különböző traumatizáló közegek, hatások, a modern életmód különböző stresszfaktorai, a társadalmi egyenlőtlenség, a rasszizmus, a szexizmus, a kortárs politikai és popkulturális közegek, de ide sorolandók a gyerekek és tinédzserek kapcsolati hálói is, ha megjelenik bennük a bullying, vagy a cyberbullying. Könyvének vége felé a normalitás mítoszának lerombolására szólít fel, Máté Gábor szerint ha valaki ebben a mérgező világban beteg lesz, az a normális, ez egy „természetes következmény”, és ha valaki egészséges tud maradni, az a különleges.

 

                                                        A makk és a tölgy

 

Máté Gábor modellje az epigenetikára és az interperszonális biológiára alapul, a környezeti hatások meghatározó voltát vallja szemben a genetikával, vagy az agyban végbemenő kémiai folyamatok zavarával, ez a környezet lehet a család, a munkahely, szűkebb közösség, de az egész társadalom is. Az epigenetika szerint a környezeti hatások kiválthatnak génreakciókat, amelyek akár öröklődhetnek is, de nem a gének változnak meg, ezt nevezik transzkripciónak, ami egy adott DNS szekvencia kódolt információjának átadását jelenti. A modell központi eleme az elme-test fogalom, ahol a betegség nem valami külső, hirtelen bekövetkező történés, hanem egy folyamat a test üzenete az elmének, egyfajta utolsó figyelmeztetés. Saját és más orvosok szubjektív megfigyelései szerint bizonyos személyiségtípusok kapcsolhatók bizonyos betegségtípusokhoz ,akik „nem tudnak nemet mondani”, akik elfojtják érzéseiket, akik mások érdekeit a sajátjuk elé helyezik, tipikus betegségeket „kapnak”. Alapvető probléma, konfliktus korunkban az ember olyan alapvető szükségleteinek „szembekerülése” egymással, mint a kötődés és az önazonosság. Az olyan, felnőttkorban jelentkező autoimmun betegség, mint a szklerozis multiplex gyerekkori traumákra, traumatizáló környezetre, például alkoholista szülő, vagy érzések elfojtására vezethető vissza. A könyvben traumaspektrumról beszél, amely spektrumon rajta van a legsúlyosabb abúzus, bántalmazás is, de a látszólag jelentéktelen történések is, mert a szerző szerint nem az a lényeges ami velünk, hanem ami bennünk történt. A trauma belső törést okoz, ami a későbbiekben, bizonyos körülmények hatására aktívizálódhat, például egy gyermekkorban elszenvedett abúzív kapcsolat traumája, tartós stressz hatására „megtestesülhet” betegség alakjában, vagy egy viselkedési reakcióban.

A makk és a tölgy szimbólumait használva világít rá arra a nehézségre, amit a mérgező világban való egészséges fejlődés kihívása jelent, ahhoz hogy a makkból kifejlődhessen a tölgy megfelelő mennyiségű víz, optimális hőmérséklet, napfény mennyiség, szóval alkalmas körülmények kellenek, úgy ahogy egy ember egészséges fejlődéséhez is, ez korunkban, a globális civilizáció társadalmainak többségében nem adott. Végig tekinti a fogantatástól a fiatal felnőtt korig tartó mérgező hatásokat. Már a magzatra károsan hat az anyját érő stressz vagy trauma, a szülés születés medikalizálásából fakadó szülési traumák, amelyek a modern társadalmakban még mindig általánosak, még mindig annak ellenére, hogy a Nyugat társadalmaiban, így hazánkban is megindult a „rózsák forradalma”, az a törekvés, ami baba és mama központúvá szeretné fejleszteni a jelenlegi, medikalizált szülészeti ellátást, ezér küzd Magyarországon a „másállapotot a szülészetben” nevű civil szervezet, mozgalom. A gyermekkor, iskoláskor mérgező környezete a bullying, ciberbullying, vagy a valóságtól eltávolító online „valóság”, amely „áthuzalozza” az agyműködést. Máté Gábor korábban egy egész könyvet szentelt a család szerepének eljelentéktelenedésére  a fiatalok szocializációjában és a kortárs kapcsolatok döntővé válására, ennek a folyamatnak a veszélyeire. Ebben a könyvében is foglalkozik vele, például azzal, hogy miért eleve bukásra ítélt stratégia a kortárs kapcsolatoktól várni objektív visszaigazolásokat. A holdon való kertészkedéshez hasonlítja a gyermeknevelést, a szülők magukra vannak hagyva a modern társadalmakban, ez is egy nagyon komoly stressz és traumaforrás, a tradicionális társadalmakban (nyilván ideális közegekről van szó) „egy egész falu kellett a gyermekek felneveléséhez”, ez az állapot, lehetőség az atomizálódott, elidegenedett kapitalista társadalmakban megszűnt. Ezután foglalkozik az addikcióval, és az úgynevezett mentális zavarokkal, „betegségekkel”. Azért idézőjelben, mert nem tartja egyiket sem betegségnek, hanem ezek szerinte, valamilyen elfogadhatatlan helyzetre, állapotra adott, azok elviselésére képessé tevő reakciók, amelyek azonban fennmaradhatnak később is, mikor már nem lenne rájuk szükség, azokhoz a japán katonákhoz hasonlítja őket, akik még a második világháború lezárulása után évtizedekkel is harcban álltak, távol-keleti dzsungelekben. Azzal a nézettel is szembeszáll, hogy egyéni, rossz döntések eredményei lennének, amit például a kapitalizmust szolgáló pszichológia is hirdet, mikor minden felmerülő problémát, csak az egyén szintjén próbál kezelni. Szász Tamás Magyarországról elszármazott, Amerikában élt „antipszichiáter” már 1963-ban megjelent, az Elmebetegség Mítosza című könyvében kifejtette, hogy olyan, hogy az elme megbetegedjen nincs, az úgynevezett elmebetegségek indirekt kommunikációs formák. Máté Gábor modellje is valami nagyon hasonló.

 

                                                        A gyógyulás útjai

 

A Teljesség felé tartó természetes folyamat. Ez Máté Gábor gyógyulás fogalma, tehát a betegséghez hasonlóan a gyógyulást is folyamatként határozza meg. A gyógyulás fontos tényezői:  a hitelesség, a hatóerő, a helyeslés (elfogadás), és a harag kifejezésének képessége, és nagyon fontos az együttérzés. Kidolgozott egy együttérző feltárás nevű metódust, amit már a betegség, vagyis a végső üzenet előtt végig lehet vinni, s aminek például olyan elemei vannak, hogy végig kell gondolni, fel lehet tárni, melyek azok a szituációk melyekben nemet kellett volna, vagy kellene mondani. A könyvben ritkán hagyja el a tudomány „felségvizeit”, ez még akkor is igaz, ha szembeszáll a hivatalos orvostudomány szemléletével, de amikor az ayahuasca „terápiáról” ír, akkor ezt teszi. A mentális zavarok, mint nem betegségek felvetéséhez hasonlóan, ennek a pszichedelikus „lehetőségnek” is megvannak az előzményei, a hatvanas évek pszichedelikus forradalma, az „extázis politikája”, az egész társadalom megváltoztatásának esélyét látta, az ayahuasca típusú szerek, vagy például az LSD használatában.

 

                                                    Jézus a tipiben

 

S a végén néhány, kritikai észrevétel. A Máté Gábor által kívánatosként megfogalmazott traumatudatos társadalom támogatandó célkitűzés , de a trauma fogalmának sokkal pontosabb megfogalmazása szintén, a szerző által megadott szélsőségesen szubjektív, és túlontúl spektrumszemléletű, olyan visszaélésekre, félrecsúszásokra is kinyitja a kapukat, mint például az egyes amerikai egyetemeken megjelent safe space őrület. A környezet szerepének döntő fontosságában is valószínűleg igaza van, de amikor a genetikai determinizmust tagadja, egy másikat ugyanakkor erősít, a külső hatások determinizmusát, mert szinte semmi jelentőséget nem tulajdonít  az egyéni döntéseknek, vagyis a szabad akaratnak. De a legsúlyosabb probléma, hogy a könyv végén, szintén Timoty Leary nyomdokain haladva, az élet valójában egyetlen lényeges kérdésében, a helyes spirituális út megtalálásában is szerepet szán a pszichedelikus szereknek. Mivel valóban az élet egyetlen valóban fontos kérdéséről van szó, mielőtt bárki leír csak egyetlen szót is ehhez kapcsolódóan, százszor át kellene gondolnia, ehhez képest burjánzik az álspirituális, álezoterikus könyvpiac, ahol kiszolgálják a kereső tömegember típusát, akik már nem viselik el a valódi vallások, hagyományok kereteit, korlátozó kötöttségeit, ezek helyett ezeket a pszichológiai szósszal leöntött, kamuspiritualitást közvetítő könyveket fogyasztják. A végére Máté Gábor könyve is erre a szintre süllyed, mikor az őslakos „hagyományt” és a pszichedelikus „megvilágosodást” összemixelve kínálja „Jézust a tipiben”. Jézus Krisztust nem egy tipiben, egy drogszeánsz közben találhatjuk meg, hanem a templomban a szentmisén.


Guelf