Beszélgetés Czopf Áronnal a Térforradalom című könyvéről

 – Pilinszky azt írja, „Magyarországon Pécsre kell utazni, hogy

megtapasztaljuk mit jelent e szó »tér«.” Mit gondolsz – az, hogy

pécsi vagy, hogy ott nőttél fel, miben befolyásolta a térproblematika

iránti érdeklődésedet?


– Jó meglátás. Azt hiszem, a költői érzékenység ebben a kérdésben sem

hagyta cserben Pilinszky-t, mert a tér Pécsett valóban sajátos karakterrel

bír. Ezt a benyomást erősíti Mecsek déli lejtői, a város arculatát

leginkább meghatározó épületek – a Székesegyház és a Dzsámi –, de

erről győz meg a város tereinek jellegzetesen mediterrán, „piazzás”

jellege is. Lehetetlen, hogy mindez ne hasson valakire, aki ebben a

városban születik és nő fel.

Az idei könyvhétre időzítve jelent meg Térforradalom című

könyved. Miért forradalom? Mit értesz térforradalom alatt? Adnál

nekünk egy rövid fogalommagyarázatot?


– A térforradalom fogalma azt a változást fejezi ki, amellyel a nagy

földrajzi felfedezéseket követően a politika elhagyta a szárazföldet és

tengerre szállt. Ez a változás azért nevezhető forradalminak, mert a

politikai gondolkodás gyökeres változását vonja maga után és egy

teljesen új korszakot nyit meg. A politikai gondolkodás elhagyja a

behatárolt kontinentális tereket és a végtelen felé, a világ elvont egysége

felé fordul. Ha a határokat, a szomszédságot és a lokális viszonyokat a

politika lényeges elemének tartjuk, akkor ez a térforradalom a politikai

gondolkodás csaknem teljes felszámolását jelenti.


Miben jelent mást ez a fogalom, mint a globalizáció?


– A globalizáció szinte megtévesztő fogalom, mert nem juttatja kellően

kifejezésre a térhez fűződő viszonyunk gyökeres és forradalmi

változását. A térforradalom fogalma eredetileg Carl Schmittől származik.

Ő több írásában is utal rá, hogy nem csupán a földrajzi felfedezésekre

érti a térforradalmat – tehát a politika „tengerre szállását” –, hanem a

technológiai fejlődés nyomán is a térszemléletnek ehhez hasonló

átalakulását figyeli meg. A térforradalom fogalmát én ennek fényében

elég tágan értelmezem és az eredeti schmitti koncepciótól helyenként el

is szakadva arról írok, hogy az elmúlt évszázadok során hogyan változott

meg a térszemléletünk.


Mircea Eliadéra hivatkozol a könyv egy pontján. Kik azok a

szerzők, akiket ajánlanál a témában, akik esetleg rád is hatással

voltak?


– Eliadét mindenképpen az elsők közt említeném, mert amit a szent tér

struktúrájáról ír, az a politikai térrel kapcsolatban is megállja a helyét:

szentségétől és politikai karakterétől is úgy lehet megfosztani a teret, ha

homogenizáljuk, tehát, ha megszüntetjük benne a különbségeket. Carl

Schmitt mellett olyan szerzők gondolataira is támaszkodtam, mint

Panajotis Kondylis, Julien Freund, Paul Virilio és Jean Baudrillard, akiket

a hidegháború utáni globalizált politika fontos értelemzőinek tartok. A

térproblematika filozófiai értelmezésében többek között Max Bense és

Peter Sloterdijk művei nyújtottak segítséget.


Nagyon fontos gondolat, hogy nemcsak a térnek van szüksége

jelentésre, hanem a jelentésnek is térre. Ha totálissá válik a

homogén és semlegesített tér, az azt fogja jelenteni, hogy a világ

varázstalanítása után, a világ jelentéstelenítése következik el?


– A tér deszakralizálása és depolitizálása között nagy a hasonlóság,

hiszen mindkét esetben a térbeli viszonyok egyneműsítéséről van szó.

Mivel a politikai képzeletünk jó ideje a térbeli homogenizáció útját járja

ennek sok helyi sajátosság, életforma, gondolat és térben rögzült

jelentés esik áldozatul.


Létezik olyan, hogy virtuális tér?


– Egyesek szerint a tér eleve virtuális – sokféleképpen tagolható,

megfoghatatlan és változékony. Ha viszont nem az absztrakt és üres

térről beszélünk, akkor a tér szöges ellentéte mindannak, amit

virtuálisnak szoktunk nevezni. Lehet vitatkozni a tér virtualitásán és

konstruált jellegén, egy dolog viszont biztos: a jelenlét nem virtuális.


Használod a megőrzés terei fogalmát, mit értesz ez alatt?


– Eredetileg az egész könyvkézirat „A megőrzés terei” munkacím alatt

készült. Ez két szempontból is jól kifejezte a koncepciót: a „megőrzés” az

állandóságra, a „terek” többes száma pedig a tér pluralitására utalt.

Végül a Térforradalom cím mellett döntöttünk, mert ez drámai erővel

fejezi ki a globalizáció politikai következményeit és térbeliségét. Azt

állítom – és ez is a könyv egyik központi tézise –, hogy az emberi

létformák sokszínűsége és a kultúra folytonossága a helyekben lévő

állandóságtól függ. Emiatt fontosak a megőrzés terei.


Hol találhatók a megőrzés terei? Vagy létre kell hozni őket?


– A tér bizonyos értelemben adott, viszont a hozzá fűződő

kapcsolatunkon és a tér jelentésén tudunk dolgozni. Az ember és a tér

kapcsolatát mindig el lehet mélyíteni. Ebben a legkülönbözőbb tényezők

játszhatnak közre, például a lokális emlékezeti kultúra, a földművelés, de

akár az is, hogy megfelelő helyszínt választunk egy beszélgetéshez. A

megőrzés terei teszik lehetővé az összetartozó emberek és szavak

tartós kapcsolatait, ennyiben tehát a politika egyik legfontosabb

előfeltételéről van szó.


A politika mára szitokszó lett, te viszont nem állsz be a sorba.

Milyen pozitív aspektusokat látsz, most a 21. század negyedénél,

ami miatt azt gondolod, hogy a politikát meg kell menteni?


– A politikát démonizáló közbeszéd az emberi természet egyik

alapvonását keveri gyanúba, ezzel pedig minden autonómiára és közjóra

irányuló törekvést ellankaszt. Ezt a politikaellenességet a nihilizmus

egyik alakváltozatának tartom. Mondom ezt úgy, hogy a politikának a

pártpolitikánál, de még az államiságnál is tágabb jelentést tulajdonítok.

Nagyjából minden olyan összefüggést politikának tartok, amelyről van

értelme többes szám első személyben beszélni. Elismerem, hogy a

politika mai szimulációira ez nem érvényes.


Megfogalmazod azt a kritikát a konzervativizmussal szemben,

hogy alkalmatlan volt a hagyomány tovább örökítésére. Szerinted

mi volt ennek az oka?


– Ez messzire vezető kérdés. Két fő problémát látok a

konzervativizmussal kapcsolatban, az egyik a felvilágosodásra adott

romantikus válaszokban rejlő szubjektív mozzanattal függ össze – ez a

kisebbik probléma, bár nem jelentéktelen – a másik és szerintem fő

probléma, hogy ma az angolszász liberális-konzervatív hagyomány

térhódítása és kritikátlan átvétele zajlik, miközben a saját kontinentális

hagyományainkat megtagadjuk és elfeledjük. Természetesen ez a

perverzió is mélyen összefügg a térproblematikával.


S milyen kellene, hogy legyen a 21. századi konzervativizmus?

Hogy tudná hitelesen képviselni, és érvényre juttatni az autentikus

hagyományt? Abban a korban, ahol például a katolikus hagyomány

legnagyobb ellensége nem az ateista baloldal vagy a liberalizmus,

hanem a 20. század második felében uralkodóvá vált modern

katolicizmus?


– A könyvben a konzervatív gondolkodás térbeliségét vizsgálom, illetve a

tér megszervezését, a „politikai térérzéket” a hagyományos politika egyik

legfontosabb előfeltételeként tárgyalom. Ebből a szempontból a

térpolitikai tudatosság elmélyítését ajánlom a 21. századi konzervatívok

figyelmébe, vagyis lényegében azt, hogy ne essenek áldozatul a

globalizált, illetve progresszív világkép csábításának, hanem merjenek

közösségben, szomszédságban és pluralitásban gondolkodni. A

kérdésed viszont ennél jóval többre vonatkozik. Ha jól értem, az a

kérdés, hogy miképpen lehet hitelesen képviselni a hagyományt a 21.

században és hogyan lehet felülemelkedni a válságon?


Igen.


– Ha azt tekintjük hitelességnek, hogy valaki konkrét élethelyzetekben, a

hétköznapok síkján képes felmutatni a szellemiség és az élet egységét,

akkor az így felfogott hitelesség a válság egyetlen igazi ellenszere. Ami

pedig az említett modern vagy inkább modernista vallásosságot illeti, az

az előbbi értelemben nem hiteles, mert megbontja a forma és a tartalom,

a szellem és az élet egységét. Tragikomikus, hogy sok keresztény éppen

akkor akar „felzárkózni” a modernséghez, amikor a modernitás kora a

végéhez ér. Óriási harsonaszóval ugranak fel egy döglött lóra.


Az Égtől, majd a földtől való elszakadás után a poszthumanizmus

eljövetelét, és a totális virtualizációt a folyamat logikus

folytatásának tekinthetjük. Kétfajta jövőképet vázolsz fel a

könyvben, az egyik ennek a folyamatnak a kifutása, vagyis a

globalizáció győzelme, a „magányos tömegek” korának

beköszönte, a másik a neotribalizmus, ami egy erre adott reakció.

Te egy harmadikat tartanál optimálisnak. Összefoglalnád néhány

mondatban, hogy szerinted milyen kellene, hogy legyen, egy

korszerű, konzervatív jövőkép?


– A harc jelenleg valóban így fest. Egyik oldalon a térforradalom

győzteseit látjuk, tehát a haladás híveit, a globalistákat, a hatalmukat

féltő angolszász „konzervatív” és progresszív liberális elitcsoportokat és

a technokrácia előmozdítóit. A másik oldalon a térforradalom veszteseit

látjuk, akik a jelenleg egyedül életképes reakciót választják: a

hagyományos politika felbomló keretei között a törzsiséghez nyúlnak

vissza, a vérségi kötelékeket dicsőítik, kategorikusan elutasítanak

minden egyetemességet és lényegében kulturális relativizmust

hirdetnek. Ezekkel az oldalakkal szemben egy olyan politika lehetőségét

kell védelmezni, amely nem redukálódik sem a technikai racionalitásra,

sem pedig a vérségi elvre.


Szeptemberben megjelent egy újabb könyved Metapolitika

címmel, és még több is fog a közeljövőben. Ezekben milyen

témákkal foglalkozol?


– A Metapolitikában is a politika előfeltételeivel foglalkozom. Ez a könyv

a Békés Márton által szerkesztett „Kommentár Könyvek” sorozatban

jelenik meg, amit nagy megtiszteltetésnek tartok. A felkérés arra

vonatkozott, hogy foglaljam össze a metapolitika fogalom- és

eszmetörténetét. Soha nem volt még részem ilyen izgalmas szellemi

kalandban. Emellett, Lovász Ádámmal és Horváth Márkkal közösen

írtunk egy „Nonmodern” című könyvet is, ami azt a kérdést feszegeti,

hogy miképpen tudnánk elszakadni a modernitás és a progresszió

legalapvetőbb gondolkodási sémáitól. Idén ez a három munka jelenik

meg: a Térforradalom, a Metapolitika és a Nonmodern.


Zárásként idézném a könyvedből a számomra legfontosabb

mondatot: „A jobboldali gondolkodás a rend térbeli fogalmán áll

vagy bukik.”

Guelf

*