Evola az egyik legnívósabb jobboldali gondolkodó a 20.században, de a világtörténelemben is. a jobboldaliság, mint ideológia a 19 század óta fogalmazza meg magát,a modern,baloldali ,liberális ideológiákra reagálva. A jobboldal , vagy nevezhetjük konzervatív oldalnak,valamint ellenfele a progresszíó erőinek küzdelméből egyelőre a progresszíó került ki győztesen,a Nyugati civilizáció szellemi életét uralják,a sajtó,a média,a felsőoktatás,a kultúra területein egyaránt,ezért van az, hogy Sartre vagy Camus nevét ismerik,Evoláét,vagy Guénonét,vagy Schuonét alig.
Vannak gondolkodók, akiket megpróbálnak integrálni,követőiket ideológiai „canossa járásra” kényszeríteni,hogykiléphessenek a „szellemi gettó” falain túlra,de Evola nem ilyen,Evola integrálhatatlan egy olyan közegbe,amelyet a modernizmus nevű szellemi fertő ural. A progresszív,modernista elit minden tudományos,művészeti eszméje a metafizikai nemtudással egylényegű,tehát lealacsonyító,romboló,és hazug. Hazánk kulturális életét is ezen eszmék uralják,de a rendszerváltás óta sikerült néhány rövidebb-hosszabb életű hadállást kiépítenie a jobboldalnak is,ezek közé tartoznak azok a folyóíratok,kiadók,amelyek lehetővé tették és teszik,hogy a hazai jobboldal is megismerhesse Julius Evola irásait,könyveit.Evola
életműve szerteágazó,rá is igaz az hogy „nincs profán téma csak profán
nézőpont”. Evola a Metafizikai Tradició nézőpontjából vizsgálta a
szélsőkjobboldal,a kultúra,a vallás és például a rasszok kérdésköreit. Evola
Rasszok és tradició című műve a szellemi rasszizmus , a jobboldali rasszelmélet
kifejtése,az evolai rasszelmélet egyik kategóriája a szoláris,vagy árja rassz
mely magasabbrendű,az úgynevezett tellurisztikus rasszokkal szemben,ahová a
zsidókat is sorolta. A szoláris rassz magasabbrendűségének alapjai a szellemi
rassz, a kultúrateremtés képessége, és a magasrendű erkölcs. Az egyik
legjelentősebb antimodernista gondolkodó is,a Lázadás a modern világ ellen és a
Meglovagolni a tigrist című műveiben a modernitás adekvát,szellemi alapokon
nyugvó kritikáját adja,és felmutatja azokat a jobboldali princípiumokat melyek
képviselete, esetleges megvalósítása valódi alternatívája a modern hagyomány és
szellemellenes pusztításnak. a modern kor az elsötétülés és a hanyatlás kora, s
ez az élet egyetlen területét sem hagyja érintetlenül, korunk a szexuális
lealacsonyodás kora,az ösztönök elszabadításáé, a pornográfiáé, a
promiszkuitásé, az amoralitásé. A Szexus metafizikája című művében bemutatja a
férfi és női pricípiumokat,a szexualitás valódi értelmét, a nemek valódi
viszonyrendszerét, metafizikai alapokon nyugvó hierarchiájukat. „A tűz
tulajdonsága hogy éget ,a zsidóé az hogy rombol” Evola így írta le a zsidó
lelkiség romboló természetét, a rombolás,a lealacsonyítás öntermészetének egyik
lényege,ezért bármihez is „nyúl”,legyen az a kultúra, a gazdaság, vagy a
politika mindenhol öntermészetének megfelelően működik. Bekövetkezett a
„fordított asszimiláció” a nyugati civilizáció átlag polgára szellemileg
elzsidósodott, de Evola azt is hangsúlyozza, hogy a hanyatlásért nem lehet
kizárólag a zsidóságot okolni, a zsidóságot és a szabadkőművességet az „első
frontvonalhoz” hasonlítja,amelyek mögött”megbújnak” a hanyatlást,a Kalí jugát
„vezénylő” valódi,okkult erők.
Életművének
korai szakaszából származik a Pogány Imperializmus című műve, melyben a
kereszténységet az egyenlőség hirdetésével,az antihierarchizmussal azonosítja,
amely megtagadja a pogány birodalmi ideát és a hierarchiát. Későbbiekben ez a
nézete változott,a katolikus középkort, mint bizonyos pogány ideák magába
olvasztóját és megvalósítóját írja le. Evolát bíróság elé állították az ötvenes
évek elején,de felmentették. Evola nem tagozódott be a fasiszta rendszerbe,
természetesen ezt nem úgy kell érteni, hogy antifasiszta lett volna, ellenkezőleg,
jobbról fogalmazta meg kritikáit, a Fasizmus és Harmadik Birodalom című
könyvében azokat a jelenségeket vizsgálja, problematizálja, amelyek a fasizmus
és a nemzetiszocializmus mozgalom mivoltából fakadtak. evola tagja volt annak
az olasz küldöttségnek, amely Mussolinit fogadta kiszabadulása után
Németországban. Ezután visszatért Itáliába, ahol egy olyan szervezetet akart
létrehozni melynek célja a fasiszta ideák, eszmék átmentése lett volna a
világháború utánra, majd megpróbált orientációs pontokat, „irányjelzőket”
nyújtani „romok” világában még keresőknek. Írásai, könyvei a kilencvenes évek
óta jelennek meg Magyarországon, ultrajobboldali folyóiratokban, mint amilyen
volt a Pannon front, a Sacrum Imperium, az Északi Korona vagy az Axis Polaris,
az interneten, és jobboldali könyvkiadók által, mint a Nemzetek Európája, a
Persica, vagy a Kvintesszencia. Hatása azonban sajnos elhanyagolható a magyar
jobboldal szellemi életére. Ennek több oka is lehet, az egyik talán az, hogy
Evola írásai a szellemi elithez szólnak, a magyar jobboldali szellemi elit nem
létezik, vagy ha pozitívabban akarunk fogalmazni akkor még csak kialakulóban
van,.
Bár a
rasszizmust, vagy az antiszemitizmust tekintve már más a jobboldali narratíva,
mint a 20.században Evola akkor is egy nagyon fontos szerző, életműve a
21,században is segíti a helyes orientáció kialakítását mert Evola példa arra,
hogy egy sötét és hanyatló korban is lehetséges a jobboldali ideák
képviselete,realizálása.
„
A Hűség erősebb a tűznél”
Guelf