A nacionalizmus, a nemzettudat a magyarság identitásának legmeghatározóbb „alkotórésze”. A korifeusok a
magyarságot „örök idők” óta létező entitásként határozzák meg, mely
entitás etnikai és kulturális közösséget alkot, és alkotott mindig is
(itt természetesen a nacionalizmus korifeusairól van szó). A nacionalizmus modern ideológia, eredendően baloldali, a XX. század során (első felében) lett a jobboldali eszmerendszer része. A nacionalizmuskutatók a
nemzettudat és a nacionalizmus „kapcsolatának” kétféle eredetét
hirdetik, az egyik nézet képviselői szerint a nemzetek már a modern kor
előtt is létező entitások voltak, és a modern korban ezek „szülték meg” a
saját nacionalizmusukat.
A másik nézet szerint a modern nacionalizmus
„teremtette meg” a nemzeteket. A középkorban párhuzamosan létező
organikus közösségek alkották az államot, s a nacionalizmus ezekből a
közösségekből „alkotta meg” a nemzeteket, a nemzetállam ideájával, a
nemzeti (irodalmi) nyelv megteremtésével, a nemzet történelmének és
mítoszainak kutatásával és részben kitalálásával. Ahhoz, hogy a
nacionalista nemzettudat legyen a meghatározó identitásképző tényező,
döntő mértékben járultak hozzá a közoktatás általánossá válása, a modern
sajtó, de például a térképészet is. (a haza vizuálisan is megjelenhet
az egyén fejében)
A továbbiakban a magyar
önazonosságtudat, a nemzeti történelemszemlélet két meghatározó
tényezőjével a „trianon szindrómával” és a szkíta-hun tudattal
foglalkozunk vázlatosan.
A „trianon szindróma”
Azt, hogy mennyire meghatározó eleme a magyar identitásnak, jelzi az a néhány éve elterjedt (ön) meghatározás, mely szerint „az a magyar akinek fáj trianon”. A trianoni kérdéskör a kommunizmus évtizedei alatt visszaszorult a „kollektív tudatalatti” szférájába, hogy aztán a rendszerváltozás után újult erővel „törjön a felszínre”. De nemcsak a történelemtudomány vagy a politika területeit tekintve igaz ez, hanem például a könnyűzenére (nemzeti rock) is, vagy gondoljunk a Nagy Magyarországos felvarrók, matricák divatjára.
Azt, hogy mennyire meghatározó eleme a magyar identitásnak, jelzi az a néhány éve elterjedt (ön) meghatározás, mely szerint „az a magyar akinek fáj trianon”. A trianoni kérdéskör a kommunizmus évtizedei alatt visszaszorult a „kollektív tudatalatti” szférájába, hogy aztán a rendszerváltozás után újult erővel „törjön a felszínre”. De nemcsak a történelemtudomány vagy a politika területeit tekintve igaz ez, hanem például a könnyűzenére (nemzeti rock) is, vagy gondoljunk a Nagy Magyarországos felvarrók, matricák divatjára.
Trianon úgy jelenik meg,
mint a magyarságra mért (egyik) csapás, mely csapást Európa, amit „ezer
éven át védelmeztünk”,. A trianon kérdéskörrel foglalkozók jelentős része nem vesz tudomást a magyarság - elsősorban a korabeli vezetőréteg hibáiról, bűneiről. Másrészt a trianoni
tragédia bekövetkezte természetes folyamatok következménye is volt,
értve az alatt azt, hogy a Kárpát-medencében és térségében az etnikai
alapú nacionalizmus lett az uralkodó típus, amely nacionalizmus
„felülírta” a birodalom (a soknemzetiségű Szent Korona Országai)
ideáját.
A nacionalizmuskutatók
kétfajta típust különböztetnek meg. Az egyik, amelyik a „Rajnától
nyugatra” vált uralkodóvá, és amelynek tipikus példája a francia
nemzeteszmény, amely nem ismeri el egyetlen kisebbség jogát sem arra,
hogy önmagát a francia nemzettől elkülönülő etnikai és/vagy kulturális
közösségként határozza meg.
Az állampolgárságot kapott bevándorlókat is franciáknak tekintik. A másik típus a
„Rajnától keletre” elterjedt etnikai alapú nacionalizmus, amely a
nemzethez tartozás kritériumaként a vérségi köteléket „határozza meg”.
Ez volt az tehát, mint írtuk, ami „felülírta” a birodalmi ideát, a
hungarus tudatot, a több évszázados egymásrautaltságot.
A trianoni tragédia
tehát több tényező együtt hatásának eredménye, az „összetartó” birodalmi
idea helyét átvették a „széthúzó” nacionalizmusok, ezt súlyosbították a
korabeli magyar uralkodó osztály hibái, bűnei. A trianoni tragédiára
több választ adott és ad a magyar nemzeti és jobboldal, a soviniszta
gyűlölködéstől, a más nemzetek nacionalizmusát tiszteletben tartó (amíg
az nem irányul ellenünk) hungarista konnacionalizmusig.
A soviniszta gőgnek
semmi alapja, a magyarság demográfiai katasztrófa felé rohan (hasonlóan a
Kárpát-medence többi kultúrateremtő népéhez), még a csonka
Magyarországot sem uraljuk sem kulturális, sem gazdasági, sem politikai
téren, és néhány évtized múlva már belakni sem tudjuk.
A szkíta-hun tudat
A kommunizmus évtizedei
alatt egyeduralkodóvá vált finnugor elmélet bukása után egyre
fokozottabb mértékben válik a magyar nemzettudat részévé a szkíta-hun
származás tudata. Természetesen ez a folyamat (részben) pozitív, de
vannak olyan aspektusai, amelyek semmilyen körülmények között nem
tekinthetőek annak.
A nemzettudat, a
nacionalizmus (mint írtuk) modern minőségek, a modern kor „termékei”,
tehát nem „vetíthetők vissza” több évszázaddal, évezreddel ezelőtti
állapotokra, pedig egyes nacionalista korifeusok pont ezt teszik, mikor
például a modern nemzettudathoz hasonló identitástudatot tételeznek fel a
nomád, törzsi társadalmak életében. Nyilván ezekben a
társadalmakban is voltak vérségi kötelékek, de azt nem tudhatjuk, hogy
ezek a társadalmi szerveződés mely szintjéig voltak meghatározóak,
vannak olyan kutatók, akik szerint már a törzsek sem ezen alapultak.
Másrészt azt sem tudhatjuk, mekkora szerepet játszott a vérségi kötelék a
kor emberének identitástudatában, merthogy nem tudjuk mi volt az
identitást meghatározó alap abban a korban.
Egy jelenkorból vett
példa, a csángóknál erősek a vérségi kötelékek, mégis identitásuk
meghatározó alapja a katolikus vallás, mert a csángók nem „mentek át” a
modernizmus azon fázisain (nyelvújítás, nemzettudat kialakulása)
amelyeken a magyarság többi része. Tehát például ezért is hibás
stratégia a magyarul nem beszélő csángókról való lemondás.
A szkíta-hun tudat, vagy
nevezzük „szkítizmusnak” olyan aspektusait tekintjük negatívnak,
elfogadhatatlannak, amelyek olyan területekre „teszik be a lábukat” ahol
semmi keresnivalójuk nincs.
Ilyen a vallás, ahol
keverve az antiszemitizmust a magyar fajmítosszal megalkották a
„szkíta-kereszténységet”. Tehát mint őstörténeti elmélet, mint
tudományos vélemény pozitív a szerepe, de ebből a „szférából kilépve”
csatlakozik az újpogánysághoz, a turanizmushoz és a többi hasonló
tévtanhoz. A finnugor és a szkíta
mellett szinte soha nincsen megemlítve a magyarság indoeurópai eredetét
valló elmélet, melynek jelenkori képviselője Mireisz László, és a
múltban is olyan képviselői voltak, mint Kabos Kandra vagy Ipoly Arnold.
A finnugor elméletet sem
kizárólag „hazaárulók” vallották, vallják, például Méhely Lajos, a
magyarság meghatározó elemének az ugor (finnugor) komponenst tartotta,
nála az ugor a magyar fajiság „letéteményese”. A „szkítizmus” kilépve
saját illetékességi köréből, tehát pszeudovallássá, pszeudo világnézetté
süllyedt, amelynek vannak „hittételei”, a magyar, a valódi kiválasztott
nép, az ősnyelv, az őskultúra, vannak „szent iratai”, az Arvisura, a
nyírkai jóslat, vannak „papjai”, Pap Gábor, Szántai Lajos stb.
A „szkítizmus”
terjedésének pszichológiai okai is vannak mind az egyén, mind a közösség
szintjén, a „szkítizmus” menekülés a sivár jelen és a meg sivárabb jövő
elől, „itt egy nemzet építi a múltját”.
„Ki kell
iktatni” a tévútra vivő áltanításokat, az újpogányságot, a
„szkíta-kereszténységet”, a turanizmust, a fajmítoszokat és a modern „horizontális” nacionalizmustól „el kell jutni” a jobboldali, a hierarchiát tisztelő, „vertikális” nacionalizmusig.
Guelf