Ember a romok között

 Evola az egyik legnívósabb jobboldali gondolkodó a 20.században, de a világtörténelemben is. a jobboldaliság, mint ideológia a 19 század óta fogalmazza meg magát,a modern,baloldali ,liberális ideológiákra reagálva. A jobboldal , vagy nevezhetjük konzervatív oldalnak,valamint ellenfele a progresszíó erőinek küzdelméből egyelőre a progresszíó került ki győztesen,a Nyugati civilizáció szellemi életét uralják,a sajtó,a média,a felsőoktatás,a kultúra területein egyaránt,ezért van az, hogy Sartre vagy Camus nevét ismerik,Evoláét,vagy Guénonét,vagy Schuonét alig.

Vannak gondolkodók, akiket megpróbálnak integrálni,követőiket ideológiai „canossa járásra” kényszeríteni,hogykiléphessenek a „szellemi gettó” falain túlra,de Evola nem ilyen,Evola integrálhatatlan egy olyan közegbe,amelyet a modernizmus nevű szellemi fertő ural. A progresszív,modernista elit minden tudományos,művészeti eszméje a metafizikai nemtudással egylényegű,tehát lealacsonyító,romboló,és hazug. Hazánk kulturális életét is ezen eszmék uralják,de a rendszerváltás óta sikerült néhány rövidebb-hosszabb életű hadállást kiépítenie a jobboldalnak is,ezek közé tartoznak azok a folyóíratok,kiadók,amelyek lehetővé tették és teszik,hogy a hazai jobboldal is megismerhesse Julius Evola irásait,könyveit.

Evola életműve szerteágazó,rá is igaz az hogy „nincs profán téma csak profán nézőpont”. Evola a Metafizikai Tradició nézőpontjából vizsgálta a szélsőkjobboldal,a kultúra,a vallás és például a rasszok kérdésköreit. Evola Rasszok és tradició című műve a szellemi rasszizmus , a jobboldali rasszelmélet kifejtése,az evolai rasszelmélet egyik kategóriája a szoláris,vagy árja rassz mely magasabbrendű,az úgynevezett tellurisztikus rasszokkal szemben,ahová a zsidókat is sorolta. A szoláris rassz magasabbrendűségének alapjai a szellemi rassz, a kultúrateremtés képessége, és a magasrendű erkölcs. Az egyik legjelentősebb antimodernista gondolkodó is,a Lázadás a modern világ ellen és a Meglovagolni a tigrist című műveiben a modernitás adekvát,szellemi alapokon nyugvó kritikáját adja,és felmutatja azokat a jobboldali princípiumokat melyek képviselete, esetleges megvalósítása valódi alternatívája a modern hagyomány és szellemellenes pusztításnak. a modern kor az elsötétülés és a hanyatlás kora, s ez az élet egyetlen területét sem hagyja érintetlenül, korunk a szexuális lealacsonyodás kora,az ösztönök elszabadításáé, a pornográfiáé, a promiszkuitásé, az amoralitásé. A Szexus metafizikája című művében bemutatja a férfi és női pricípiumokat,a szexualitás valódi értelmét, a nemek valódi viszonyrendszerét, metafizikai alapokon nyugvó hierarchiájukat. „A tűz tulajdonsága hogy éget ,a zsidóé az hogy rombol” Evola így írta le a zsidó lelkiség romboló természetét, a rombolás,a lealacsonyítás öntermészetének egyik lényege,ezért bármihez is „nyúl”,legyen az a kultúra, a gazdaság, vagy a politika mindenhol öntermészetének megfelelően működik. Bekövetkezett a „fordított asszimiláció” a nyugati civilizáció átlag polgára szellemileg elzsidósodott, de Evola azt is hangsúlyozza, hogy a hanyatlásért nem lehet kizárólag a zsidóságot okolni, a zsidóságot és a szabadkőművességet az „első frontvonalhoz” hasonlítja,amelyek mögött”megbújnak” a hanyatlást,a Kalí jugát „vezénylő” valódi,okkult erők.

Életművének korai szakaszából származik a Pogány Imperializmus című műve, melyben a kereszténységet az egyenlőség hirdetésével,az antihierarchizmussal azonosítja, amely megtagadja a pogány birodalmi ideát és a hierarchiát. Későbbiekben ez a nézete változott,a katolikus középkort, mint bizonyos pogány ideák magába olvasztóját és megvalósítóját írja le. Evolát bíróság elé állították az ötvenes évek elején,de felmentették. Evola nem tagozódott be a fasiszta rendszerbe, természetesen ezt nem úgy kell érteni, hogy antifasiszta lett volna, ellenkezőleg, jobbról fogalmazta meg kritikáit, a Fasizmus és Harmadik Birodalom című könyvében azokat a jelenségeket vizsgálja, problematizálja, amelyek a fasizmus és a nemzetiszocializmus mozgalom mivoltából fakadtak. evola tagja volt annak az olasz küldöttségnek, amely Mussolinit fogadta kiszabadulása után Németországban. Ezután visszatért Itáliába, ahol egy olyan szervezetet akart létrehozni melynek célja a fasiszta ideák, eszmék átmentése lett volna a világháború utánra, majd megpróbált orientációs pontokat, „irányjelzőket” nyújtani „romok” világában még keresőknek. Írásai, könyvei a kilencvenes évek óta jelennek meg Magyarországon, ultrajobboldali folyóiratokban, mint amilyen volt a Pannon front, a Sacrum Imperium, az Északi Korona vagy az Axis Polaris, az interneten, és jobboldali könyvkiadók által, mint a Nemzetek Európája, a Persica, vagy a Kvintesszencia. Hatása azonban sajnos elhanyagolható a magyar jobboldal szellemi életére. Ennek több oka is lehet, az egyik talán az, hogy Evola írásai a szellemi elithez szólnak, a magyar jobboldali szellemi elit nem létezik, vagy ha pozitívabban akarunk fogalmazni akkor még csak kialakulóban van,.

Bár a rasszizmust, vagy az antiszemitizmust tekintve már más a jobboldali narratíva, mint a 20.században Evola akkor is egy nagyon fontos szerző, életműve a 21,században is segíti a helyes orientáció kialakítását mert Evola példa arra, hogy egy sötét és hanyatló korban is lehetséges a jobboldali ideák képviselete,realizálása.

                                             „ A Hűség erősebb a tűznél”     

 

Guelf