A 21.századi antikommunizmus anakronizmusa

 

1989-ben a kommunizmus vereséget szenvedett, egyrészt az ideológiák modernitásért vívott háborújában,másrészt,mint a kapitalizmus lehetséges alternatívája, a liberalizmus é a kapitalizmus totális győzelmet arattak, a liberalizmus miután megnyerte az ideológiák háborúját,posztideológiává lett, a kapitalizmus pedig „pszeudotermészetté”,mintha máshogy nem is lehetne. Az utóbbi időben a hazai jobboldalon belül divat lett gúnyolódni Fukuyamán,mintha a liberális kapitalizmus a végét járná,mintha valami komoly alternatíva emelkedett volna fel az „ideológiák horizontján”,miközben ha jelentkezik is alternatíva,az is a rendszeren belülről,vagyis a kapitalizmuson belülről jön,a liberális kapitalizmus fokozatosan alakul át megfigyelési kapitalizmussá. Ha elfogadjuk Alexander Dugin az Eurázsiai Küldetés című könyvében kifejtett gondolatmenetét,melyben a liberalizmust a harmadik totalitarizmusként azonosítja,akkor ezt a folyamatot organikusnak tekinthetjük. Dugin a globalizáció „értelmét”a globalizált oligarchia uralmában látja, az antikommunizmus és az antifasizmust pedig fegyvereknek ezen oligarchia „kezében”amelyekkel meg tudják osztani antiliberális ellenfeleiket.

Ma a 21.század harmadik évtizedében kommunistának (és nácinak) lenni anakronizmus,a mai kommunisták „a  múlt múzeumának mozgó relikviái”,a baloldaliság értelmiségi hobbivá szelídült,az egyik meghatározó hazai balos szervezet a Szikra mozgalom influenszerei is a CEU-n,meg angliai elitegyetemeken végeztek,vagy a legjelentősebb,elméletileg balos média a Partizán színtiszta atlantista érdekeket szolgál. Tehát a jelen antikommunizmusa is az. Azt azért tisztázzuk,hogy jobboldaliként nem önmagában az antikommunizmust tekintjük anakronizmusnak,azt a jobboldali hagyomány fontos és szerves elemének tartjuk,hanem a rendszerváltás után megszületett fajtáját,amely egyrészt politikai termék,másrészt az uralkodóvá lett neoliberalizmus és az azt kiszolgáló mainstream jobboldal ideológiai trükkje,ideológiai pótléka. A mai napig használt politikai „stigma” a jelenlegi ellenzék pártjainak,politikusainak baloldalizása,mikor a momentumos aktivistákat a Lenin-fiúkhoz hasonlítják,az az ideológiai trükk működés közben, olyannal vádolják meg őket, amiben nem „bűnösök”,ez a baloldaliság,ahelyett amiben igen,ez pedig a neoliberalizmus kiszolgálása,csakhogy ebben a „bűnben” osztoznak az uralkodó jobboldallal. Már a kilencvenes évek szocialista pártjának lekommunistázása is nevetséges volt,az exkádárista elit lett a privatizáció,a Nyugat előtti behódolás,a kapitalizmusba való átmenet levezénylője és haszonélvezője,a hithű marxisták visszaszorultak marginális csoportocskáikba,s az olyan folyóiratokba,mint az Eszmélet. Sőt,ha tovább megyünk és elfogadjuk Tamás Gáspár Miklós államkapitalizmus elméletét,mely szerint a keleti tömb államaiban valójában nem is történt kísérlet a marxi szocializmus megvalósítására,tehát a kommunizmuséra sem ,ezek államkapitalista rendszerek voltak,amelyek ráadásul a munkásmozgalom ellenkultúrájának,valamint az egyház eljelentéktelenítésével megtisztították az utat a rendszerváltás után beköszöntő tőkés kapitalizmus előtt,akkor újabb „fénytörésben” tekinthetünk az antikommunizmusra.

Persze az államkapitalizmus-államszocializmus vita marxista belügy,de a marxizmus és újabb ideológiai változatainak a neomarxizmusnak és a posztmarxizmusnak valódi megismerésre való törekvés megóvhat az olyan, a valódi megismerést megspóroló,csak prekoncepcióra alapuló kinyilatkoztatástól,mely szerint a neoliberalizmus és a neomarxizmus „ugyanannak az érmének a két oldala”, mely vélemény gond nélkül megjelenhetett a hazai konzervativizmus vezető folyóíratában. Ez a törekvés megóvhat attól a modernista hibától amely összetéveszti a megismerés folyamatát azzal mikor a saját prekoncepcióhoz keresnek alátámasztó tényeket,egyszerűen fogalmazva mikor „a gombhoz varrják a kabátot”. A modern tudományok és ideológiák „nyelvek” is. A tudósok, a korifeusok a saját „nyelvükre” fordítják le a látószögükbe kerülő jelenségeket,bizonyos valóságokat,a pszichológia hívők pszichologizálnak,az orvosok medikalizálnak,a marxisták osztályharcként,a nácik fajok háborújaként „fordítják le”,értelmezik. A konzervatívok is így járnak el,mikor a saját vallásos „nyelvükre lefordítva”szekuláris,politikai vallásként dekódolják a kommunizmust,amely eszkatológikus célok felé. egy földi,materiális paradicsom felé törekszik,de ez egyáltalán nincs így. A kommunizmus nem egy végállomás,hanem egy új kezdet,amikor is az állam,az egyház elhalása,a család és a magántulajdon megszűnése után,a proletariátus önfelszámolása és a munka elidegenítő mechanizmusának megszűnése után,végre hozzáláthat az ember,valódi belső potenciáinak kibontakoztatásához. Az persze igaz hogy a kommunizmus ideája és a megvalósulásának realitása között egy óriási „szakadék” tátong,de akkor is fontos,hogy akik antikommunistának vallják magukat legalább alapszinten tisztában legyenek a kommunizmus valódi jelentésével. akkor elkerülhetőek az olyan téves azonosítások amelyek például az angolszász világban dúló social justice warrior őrületeket besorolják a woke baloldaliság kreált kategóriájába,miközben színtiszta kapitalista jelenségről van szó,a neoliberalizmus egyik ideológiai trükkjéről,amikor is becsatornázzák és ártalmatlanítják a társadalom igazságtalan működéséből fakadó elégedetlenséget,és a potenciális rendszerkritíkát,rasszizálják,nemi kérdéssé teszik az elsősorban osztályproblémákat. A kapitalizmus tagadja a társadalmi osztályok valóságát,az egyént helyezi a középpontba,a közösségi koordináta rendszer helyett az egyén identitását.

Az angolszász típusú,egyén központú konzervativizmus,ami kapitalizmus igenlő kompatibilis a neoliberális világrenddel. Mint ahogy hazánkban is teret enged a kultúrharcos konzervativizmusnak is,addig amíg az nem avatkozik bele a gazdasági kérdésekbe,amíg csak a kultúra,a morál területein marad,az is a kapitalizmus egyik ideológiai trükkje,hogy csak a kultúra fontoskultúrális hegemónia a lényeges kérdés,a gazdaság igazából lényegtelen,ez a társadalom különböző szféráinak elválasztását megvalósító mechanizmus. Tamás Gáspár Miklós a szocializmust csak mint ideológiai „támaszt” azonosítja a Kádár rendszer esetében,a hazai kortárs konzervativizmusnak is van egy ilyen funkciója ,az hogy”maszk” legyen a rendszer valódi „arcán”. Természetesen a hazai kortárs konzervativizmus több ennél,intézményépítés,magas minőségű folyóíratok, egyre jobb online megjelenés,és persze a kilencvenes évek liberális hegemóniájához viszonyítva a tízes és húszas évek konzervatív „aranykor”,de valódi konzervatív forradalomról majd akkor beszélhetünk ,ha végre megkérdőjeleződik a neoliberális kapitalizmus alternatívátlansága. A konzervativizmus elvesztette a modernitásért vívott háborút,mert nem tudott ideológiát teremteni,ahhoz hogy a posztmodernért vívott háborút már ne veszítse el,a 21.század valódi,lényegi kérdéseire,problémáira kell a válaszokat megtalálnia. Az ideológiahiányt érzékelő korifeusok egy része a baloldali hagyomány egyes elemeinek a jobboldali kánonba átemelésével kívánja orvosolni,ezt a folyamatot pedig legitimálni,de ez nem más,mint a baloldali hagyomány „gyarmatosítása”. Ha győzni akar a posztmodernitásért,a posztmodern ellen vívott  harcban először is ki kell lépnie a neoliberális kapitalizmus egyik segéderejének szerepéből,s akkor nem „döglött oroszlánok” rugdosására kell pazarolnia az intellektuális erőforrásait,hanem a valódi ellenség azonosítására,analizálására és az ellene való küzdelemre fordíthatja azokat. 

Az ellenség a globális kapitalizmus,amely a „kreatív rombolás” mechanizmusának keretében rombolja,feloldja a hagyomány és a kultúra struktúráit,feléli az erőforrásokat,fenntartja,növeli a társadalmi igazságtalanságot,globálisan és nemzeti keretek között is,és totális ökológiai katasztrófával fenyegeti az emberiséget. A kommunizmus „döglött oroszlán”, az antikommunizmus természetesen a jobboldali hagyomány szerves része kell maradjon ,amit civilizációs minimummá kell tenni,és kulturális kóddá ami,ha egyszer valóban szükséges lesz,akkor aktivizálódik. A 21.századi kűldetés tehát egy jobboldali szellemi alapokon álló szociálkonzervativizmus megtermtése,amely megtalája a megoldásokat a 21.század kérdéseire,és nem a történelem szemétdombján heverő „döglött oroszlán” rugdosására pazarolja idejét.

 Guelf