Néhány gondolat az identitáspolitikáról

 

Az identitáspolitika szükséges voltáról és annak gumicsont szerepéről. A jobboldali identitáspolitikát,annak szellemileg,ideológiailag,politikailag és metapolitikailag megalapozott,erre az alapra felépített,kidolgozott alkalmazását alapvető fontosságúnak tartjuk a hazai jobboldal jövőjének szempontjából. Mert látnunk kell,hogy jelenleg a jobboldal jelentős része csak „szellemi gumicsontokat” rágcsál,anakronisztikus „köldöknéző”módokon vívja identitásképző harcait. Természetesen ez nem az egész jobboldalra igaz,de nagyon sokszor az identitáspolitikai küzdelmek nem szolgálnak mást,mint megúszást,megúszását a valódi politikai küzdelemnek,és az emberek valódi problémáival való szembesülést. Erre egy példa a fogyatékosügy,amire szinte az egész jobboldal „vak”,ennek következtében az elmúlt évtizedekben a baloldal és a liberálisok sikeresen építhették fel saját a fogyatékosokat érintő identitáspolitikáikat,amiket aztán összekapcsoltak más,kisebbségi identitáspolitikákkal,mint például a homoszexuálisoké,s létrejött a progresszív identitáspolitikai csomag,amelyben sikeresen egy platformra hoztak teljesen különböző kérdéseket,mondván,minden esetben kisebbségi kérdésekről van szó. Az identitáspolitika legújabb hullámai külföldi „áruként” kerültek a magyar ideológiai „piacra”,progresszív verziói a BLM,az LMBTQ,de a konzervatív verziói is,mint az anti-LMBTQ,vagy a gender elmélet elutasítása,s ezek találkoztak a hazai,egy verzióval korábbi identitáspolitikákkal. 

A rendszerváltás,a baloldali diktatúra bukása után vált újra „láthatóvá” a jobboldaliság,a különböző jobboldali csoportoknál beindultak az identitásválasztási folyamatok,az ideológiai „légüres térben”,törvényszerű volt a múlt felé fordulás , a nemzeti radikálisok első generációja Szabó Dezső,Németh László eszméit elevenítette fel,de megjelent az azóta is ható Horty kultusz is,vagy a rendszerkritikát pótló antiszemitizmus. Ha ekkor a hazai jobboldal nem a múlt „felé”indul el,hanem rákapcsolódott volna a kortárs európai konzervatív irányzatokra,akkor megúszhattuk volna azt a  mini szellemi polgárháborút ami évtizedekig a múlt harcainak újra megvívását jelentette,s aminek utóvédharcai még ma is tartanak. Lényegében a rendszerváltás pillanatában a hazai jobboldal rendelkezésére állt,állhatott volna Molnár Tamás életműve,ami világszínvonalú,de még ma,harmincnégy évvel később is,a hazai átlag jobboldali számára terra incognita. Az elismerésre méltó,hogy a Havi Magyar Fórum publikálási lehetőséget biztosított Molnár Tamás számára,de az már kevésbé,hogy a hivatalos magyar katolicizmus nem vett róla tudomást,sőt elutasító (volt?) vele   Egy másik múltba forduló irányzat a neohungaristák (voltak),akik nem tudtak kitörni a marginalitásból,a”múlt múzeumának mozgó relikviái”szerepéből. A kilencvenes években újdonságot az újjobboldali eszmék és az ultrajobboldaliság megjelenése jelentettek,az előbbit néhány gondolkodó „importálta”húsz-harminc év késéssel,de ma már az eszmék importja is felgyorsult(lásd identitarizmus),az utóbbit elsősorban színvonalas folyóiratok jelentették,amelyek nagy tömegekre nem tudtak (és nem is akartak) hatást gyakorolni,de a „második generációs” nemzeti radikális jobbikra,Vona Gábor személyén keresztül igen,legalábbis egy ideig.A „második generációs” nemzeti radikalizmus egy erőteljes identitással rendelkező szubkultúrából, a skinheadből lett nemzeti rock ,a hagyományőrzés jelentették ezt elsősorban,„emelkedett ki”,egészen a jobbik néppártosodásáig támaszkodott erre az identitásra,és annak ideológiai alapjaira,hogy aztán szembeforduljon velük,ezzel saját eljelentéktelenedését is előidézve. A skinhead szubkultúra a nyolcvanas évek elején jelent meg itthon ,s az antikommunizmus egy új típusát hozta el. A kilencvenes évek elején,a valódi és a szellemi vasfüggöny leomlása után ,ez az import,de amúgy teljességgel nacionalista alapon álló szubkultúra el kezdett nemzetiszocialista tartalommal „megtelni”. A kilencvenes évek közepén következett be a szakítás a nemzeti(„csak”nacionalista),és az NS(nemzetiszocialista)irányzatok között. Az előbbi bizonyos mértékben kötődött a „reinkarnálódott” hungarista mozgalomhoz,de voltak olya neohungaristák akik elhatárolódtak,pontosan,annak szubkulturális jellege miatt,az utóbbiból pedig,a kétezres évek elejére kifejlődött,a tömegeket elérő nemzeti rock. A legtágabb értelemben vett nemzeti radikális szubkultúrához fénykorában körül-belül egy-másfél millió ember tartozott,a nemzeti rockon,a hagyományőrzés különböző fajtáin,valamint a politikán keresztül kapcsolódva,saját szimbólum rendszerrel(kettőskereszt,nagy-Magyarország felvarró,autósmatrica,rovásírás),látszólag erőteljes identitással,azért csak látszólag mert ez az identitás-típus nem bizonyult tömeges méretekben stabilnak,tehát valóságosnak,a nemzeti radikalizmus csak egy „üres lufi” volt. A tízes évek eleji jobbik egy hatalmas elszalasztott lehetőség ,úgy tűnt Vona Gábor egy világszerte is nagyon ritka politikus típusba tartozik,akiknek van metapolitikai,sőt metafizikai „látószögük”,ezért óriási csalódás a jobbik és Vona Gábor további története. Vona Gábor vezetésével ezt a valódi tartalom nélküli szubkultúrát „fel lehetett volna tölteni”valódi ideológiai,világnézeti,akár metafizikai tartalommal.

A „harmadik generációs” nemzeti radikalizmus helyzete annyiban más,hogy az a szubkulturális közeg,amire a „második generációs”jobbik támaszkodhatott,mára egyrészt marginalizálódott,másrészt egyes elemeit,szféráit „domesztikálta”(elvette ellenkulturális jellegét)a mainstream,uralkodó jobboldal,amely ezen „gyarmatosított hagyomány”mellett a nyugatról importált jobbos identitáspolitikai elemekre alapozva építgeti saját identitáspolitikai narratíváit. A konzervativizmus elvesztette a modernitásért vívott háborút,mert nem tudott ideológiát teremteni,a posztmodernben az identitáspolitika vette át az ideológia helyét,tehát helyes irányultságnak tekinthető a jobboldali identitáspolitika(identitáspolitikák)megteremtésére való törekvés,ha ezt követni fogja a valódi cselekvések sorozata.

Guelf