Szellemi Tekintély és Időbeli Hatalom

Néhány gondolat a Szellemi Tekintély És Időbeli Hatalom című könyv kapcsán

René Guénon  Julius  Evola mellett a XX. század legjelentősebb európai gondolkodója, neve, életműve  eleven cáfolata a „baloldal szellemi felsőbbrendűsége” nevezetű mítosznak, ezért (is) örömteli esemény egy-egy művének magyar nyelven való kiadása.

Guénon ebben a művében a Szellemi tekintély és az  időbeli hatalom viszonyát, helyes, a hierarchián alapuló viszonyát határozza meg, azt az ultrajobboldalon elterjedt analógiát felhasználva amely az indiai kasztrendszer és a középkori Rendi társadalom között áll fenn.
Guénon itt is kihangsúlyozza, hogy analógiáról van szó, amely a brahminok és a „papi rend”, a ksatriák és az arisztokrácia, valamint a többi kaszthoz és rendhez „kapcsolódó” principiumon és attributumon „alapszik”.
   

A Szellemi tekintély  „hordozóihoz” kapcsolódnak: a „belső bölcsesség, a kontemplativ élet, az” Égi paradicsom” felé vezetés adottsága, ők a mozgatók.

Az időbeli hatalom „képviselőihez”: a „külső” erő, a cselekvés, a „Földi paradicsom” felé vezetés adottsága, ők a mozgatottak.

Amikor az időbeli hatalom képviselői magukénak követelik a Szellemi tekintély rangját, amikor önmagukból eredőnek és felsőbbrendűnek tartják, a „felülről”(magasabbrendű kaszttól) kapott „tudást”, a hagyományt, akkor következik be az amit Guénon ksatria lázadásnak nevez.

Az  európai „ksatria lázadás” Guénon szerint lényegében már a XIV. században sikerrel járt, a középkori Európa ekkor tagadta meg önmaga legmagasabb rendű tradícióját, s ebben Guénon külön kihangsúlyozza a királyi hatalom negatív szerepét. A szellemi hanyatlás elkövetkező állomásai a reneszánsz, a „felvilágosodás”, a modernizmus ,protestantizmus, mind ennek a „kezdő lépésnek” a következményei.
A mai tömegtársadalom bizonyos látszólagos hasonlóságot mutat a kasztok születése előtti „helyzettel”, csakhogy amíg a modern tömegtársadalom a kasztjukat „vesztett”, ebbéli eredendő minőségüket alulmúló indivíduumok társadalma, addig az „aranykor embere” minőségileg felette állt a későbbi megszülető kaszt-minőségeknek.

Guénon a királyi hatalom negatív szerepe mellett kihangsúlyozza a nacionalizmus negatív szerepét is. Ezzel a kérdéssel azért fontos foglalkozni, mert a jelenkor európai és hazai „restaurációs mozgalmai” többé-kevésbé a nacionalizmuson alapulnak, kivételt az ultrajobboldali közösségek képeznek.
A nacionalizmus eredendően szélsőbaloldali ideológia, amelyet a háttérerők arra használtak fel, hogy felbomlasszák a birodalmakat. A nacionalizmusok teremtették meg a modern nemzeteket, „kiszakítva”, „elválasztva” ezen közösségeket, a magasszintüen értelmezett „Európai Egységből”.
A jobboldal természetesen nem nemzetellenes (elfogadja realitását), de el kell utasítania abszolutizálását, törekednie kell a Vertikális nacionalizmus terjesztésére, jelenkorunkban ennek esetleges uralkodóvá válása is hatalmas eredmény lenne.

A nacionalizmus szellemi alappá tétele ahhoz hasonlítható, mint ha a száz év múlva létező szélsőjobboldal egyik szellemi alapja a ma létező liberalizmus lenne majd.

Guénon használ  egy szimbólumot, egy analógiát az „elásott kincsről” és arról, hogy „aki” ennek az „őrzője”, akkor is a „birtokában van” annak, ha nem is tud (már) róla. Ezt az analógiát felhasználhatjuk a katolicizmus vonatkozásában is (Guénon ezt nem, legalábbis ebben a művében leírva nem teszi) mondjuk az újpogányság képviselőivel folytatott vitáink során.
Az újpogányság egyike az egyre jobban terjedő posztmodern szinkretizmusoknak, melyek megjelenése a Nyugat végső bukása előtti egyik válságtünet.
Ezen szinkretizmusok (újpogányság, new age) egyes aspektusai között átfedések is vannak (pl: természetgyógyászat, homeopátia stb.).
Ezen szinkretizmusok jellemzői, hogy a fogyasztói mentalitást ötvözik a szelleminek gondolt, de valójában álszellemi tanításokkal.

Farkas Attila Márton egyik írásában (A Buddhizmus Magyarországon) párhuzamba állítja a mai kor szinkretizmusait, a „késő antik kor szinkretizmusaival” mondván, hogy mindkettő válságtünet, melyek megelőzik egy „hivatalos kultúra” bukását, de amelyekből egy új „hivatalos” uralkodó kultúra nem épülhet fel. Az átmeneti „szinkretikus” időszak után felemelkedik egy új reguláris vallás, amely a Római Birodalom esetében a kereszténység volt, és amely a közeljövőben az iszlám lesz (lehet).

A szinkretizmusok e gyors terjedésének egyik fő oka, hogy a kereszténység már nem „funkcionál” Szellemi Tekintélyként, megtagadva saját hagyományát, meghódolt az antitradíció erői előtt. De az „elásott kincsnek” akkor is a birtokában van, ha már erről „önmaga sem akar tudni”.
Guénon használ egy másik, keleti eredetű szimbólumot is, a „hátán bénát cipelő vakot”. Ahol is a vak az időbeli hatalom, a béna pedig a Szellemi Tekintély szimbóluma. Ez a szimbólum „rámutat” arra, hogy elsősorban nem egymás ellentéteiről van szó, hanem egymás kiegészítőiről, másrészt „rámutat”
helyes viszonyukra, az időbeli hatalom van „alul”, a Szellemi Tekintély pedig „felül”.